دریافت آخرین اطلاعات رازنامه
با ثبت پست الکترونیکی خود و یا دوستان خود همیشه از آخرین اطلاعات سایت آگاه شوید.

دریافت آخرین اطلاعات رازنامه

مشاوره در رازنامه

فهرست مشاورین
    با سلام ضمن عرض خسته نباشید : اگر فردی با سابقه 12 سال بیمه تامین اجتماعی در سازمان خدمات درمانی پذیرفته شود آیا امکان انتقال سوابیق بیمه ای می باشد یه خیر لطفا توضیح بفرمایید
    علی صفرزاده لطفی
    علی صفرزاده لطفی
    با سلام میخواستم بدونم که چه مرجعی به حسابرسان نمره میدهد؟ واینکه میخواستم در رابطه با اهمیت حسابرسی از نظر فلسفی تحقیق کنم اما هیچ آشناییتی با این مساله و همچنین هیچ سایتی رو نمیدونم که بدونم تحقی
    سید مهدی حجازی
    سید مهدی حجازی
    سلام، اگر بخواهیم از محل اندوخته ی شرکت یک دارایی تحصیل نماییم به چه صورت باید در دفاتر حسابداری ثبت نماییم؟ ممنون میشم اگه به سوالم پاسخ بدید.
    طیب عینی زاده
    طیب عینی زاده
    سلام ایا بازاری که راکد هست رونق پیدا می کنه؟ چه موفع؟ بعد اینکه کدوم سمت سرمایه گذاری کرد بهتره؟ راهکاری لطفا
    طیب عینی زاده
    طیب عینی زاده
    باسلام 1-حسابهای کل و معینی که جهت گزارشگری آینده لازم است در شرکتهای بیمه باشد ، چیست؟ 2-چه نرم افزاری در شرکت بیمه (شعبه مرکزی)مناسب است ؟ 3-مقررات مالیاتی و مقررات بیمه درخصوص گزارشگری مالی
    طیب عینی زاده
    طیب عینی زاده
    با سلام امکان دارد در مورد سیستم ثبت ادواری اطلاعات در یک شرکت تولیدی توضیح دهیید ؟باتشکر وسپاس فراوان
    طیب عینی زاده
    طیب عینی زاده
    باسلام لطفامقررات مالیاتی و مقررات بیمه در خصوص گزارشگری مالی در شرکتهای بیمه را توضیح دهید؟ و نرم افزار پبشنهادی شما برای یک شرکت بیمه ای چیست ؟
    طیب عینی زاده
    طیب عینی زاده
    ببخشید که سوال به صورت کلی مطرح شد.
    این دو شرکت, سهامداران مشترک دارند یعنی 5 نفر میباشند که دو شرکت تاسیس کرده اند و حالا در صدد ادغام این دو شرکت میباشند.
    ارزش اسمی سهام این دو شرکت مت
    علیرضا سربی
    علیرضا سربی
    سلام باعرض خسته نباشید من قصد انجام کاری رو دارم که اگه زحمت داشت بازم سودش رو داشته باشه .وهدفم این بود که برم تو کار بسته بندی وصادرات زعفران ولی هیچی نمی دونم درجایی که هستیم بسته بندی زعفران نیاز
    سید علیرضا هاشمی نکو
    سید علیرضا هاشمی نکو
    با سلام خدمت استاد گرامی برای ادغام دو شرکت سهامی خاص چه مراحلی باید انجام شود .(ادغام ساده) یکی از این شرکتها موجودیت خود را از دست میدهد و در شرکت دیگر جذب میشود. با توجه به اینکه سهامداران شرکت
    علیرضا سربی
    علیرضا سربی
    سلام 1 برای حقوق کارگران شیفتی به صورت 12 ساعت کار 24 استراحت حداقل مزد هر شیفت چقدر میشود؟ 2 ایا مزد شیفتهایی که در روزهای جمعه و یا تعطیل می باشند با روزهای عادی متفاوت است؟ 3- با توجه به اینکه ش
    جابر رمضانی
    جابر رمضانی
    با سلام مهندس. اینجانب دانشجوی مهندسی عمران مقطع فوق دیپلم ترم آخر می باشم که دارای کارت معاف از خدمت می باشم (کفالت) .مدت هاست که به فکر اشتغال می باشم لذا از شما مشاور عزیز این سوال را دارم که چگون
    اسداله مستوفی
    اسداله مستوفی
    سلام و خسته نباشی کارگری که 12 ساعت کار و 24 ساعت استراحت میکنند مثلا شنبه روزکار ،یکشنبه شبکار و دوشنبه استراحت میباشند . اگر شنبه و یکشنبه را مرخصی بخواهد چطور باید از مرخصی استحقاقیش کسر کنم؟ ی
    مازیار نخکوب
    مازیار نخکوب
    با سلام و احترام، در برخی از سازمان های دولتی متقاضی پس از تشکیل پرونده و جمع اوری مدارک و استعلامات، قبل از صدور هر گونه مجوزی تقاضای ابطال پرونده می کند. این در حالی است که سازمان ها و ادارت با بیان
    جابر رمضانی
    جابر رمضانی
    سلام تورم بالا با رشد اقتصادی بهتر است یا رکود و تورم پایین ؟ جامعه خودمون رو در نظر بگیرید.
    سعید شمس ایلی
    سعید شمس ایلی
    با سلام و خسته نباشید. اینجانب دانشجوی ترم آخر مهندسی عمران مقطع فوق دیپلم می باشم. من کلا یک سوال دارم و آن هم این است که من چطور می توانم کاری را(هرکاری) شروع کنم با اینکه درحال حاضر اصلا سرمایه ا
    حسین عزیزی نژاد
    حسین عزیزی نژاد
    سلام استاد عزیز وقت بخیر آیا بازخرید مرخصی ذخیره شده شاغلین در دستگاههای دولتی مجاز است واگر غیر قانونی میباشد لطف بفرمایید ماده قانونی رااعلام بفرمائید .از راهنمایی حضرتعالی متشکرم.
    جابر رمضانی
    جابر رمضانی
    سلام اقا من از بین پول سپرده گذاشتن توی بانک میخام تغییر مسیری بدم به سمت خودرواهی پیش فروش قطعی ایران خودرو یا هایوندای یا کیا ؟ انتخاب درستیه؟ توضیح بدهید
    حمید رضا تاج نسائی
    حمید رضا تاج نسائی
    سلام در بحث واردات یک جنس خاص مثلا پوشاک و لباس مردانه به طور کلی مشتری به کیفیت بیشتر فکر میکنه یا ارزانی جنس؟ و به طور کلی چه جور مشتری رو بیشتر جذب کنیم؟ با ارزان دادن جنس یا کیفیت یا ... ؟
    سید علیرضا هاشمی نکو
    سید علیرضا هاشمی نکو
    سلام pvif به چه معنیه لطفا توضیح بدید؟
    علیرضا سربی
    علیرضا سربی
نظر شما چیست
به نظر شما کدام سرمایه گذاری در سال 1392 سودآور خواهد بود؟



[ مشاهده نتایج | نظرسنجی ها ]

آراء: 708 | نظرات: 0

آیا کار خیر مغایر با منافع مالی است؟

منبع: دنیای اقتصاد تاریخ انتشار: 1392-08-12
نویسنده: مترجم: عادله جاهدی
چکیده:

اثرات اجتماعی در کسب‌وکار تبدیل به یک شعار شده است، اما شواهد درباره موفقیت اقدامات تاثیر اجتماعی چه می‌گویند؟ دبرا اسمال، فرانکلین الن و سوزان واچر، سه استاد موسسه وارتون، در تحقیقاتی مجزا بررسی می‌کنند که آیا «کار خیر کردن» باعث «پیشرفت کار» در زمینه‌های مختلف می‌شود یا خیر.


آیا کار خیر مغایر با منافع مالی است؟
عناوین این سه تحقیق عبارتند از: 1) وقتی صحبت از وجهه شرکت به میان می‌آید، آیا تصور این است که شرکت‌های «خوب» احتمال موفقیت کمتری دارند؟ 2) بانک‌ها چگونه می‌توانند در عین خدمات‌رسانی به جوامع روستایی، سودآوری خود را حفظ کنند؟ و 3) آیا اقدام ساده‌ای مثل کاشت درخت در فضای شهری می‌تواند موجب جهش قیمت ملک شود؟
تحقیق اول: تناقض «کار خیر» با پیشرفت
در دنیای کسب‌وکار اغلب این ضرب‌المثل را می‌شنوید که «اگر ثواب کنی، کباب می‌شوی». اما معنی واقعی این ضرب‌المثل چیست؟ آیا مردم واقعا این را باور دارند؟ اگر اینطور است، چطور می‌توان چنین ضرب‌المثلی را در کنار این باور عام قرار داد که اتفاق‌های خوب برای آدم‌های خوب پیش می‌آید؟
دبرا اسمال، استاد بازاریابی دانشکده وارتون و فرن لین-هیلی، استاد بازاریابی دانشگاه آوبرن، در پژوهش جدید خود به بررسی تصوراتی پرداخته‌اند که در پشت این مثل و مثلی که آن را نقض می‌کند وجود دارد: «اگر ثواب کنی، کباب می‌شوی و از هر دست بدهی از همان دست می‌گیری.» به عبارتی تناقض بین پیشرفت کردن و کار خیر انجام دادن.
نوع «خوب بودنی» که اسمال و لین-هیلی در تحقیق خود بر آن تمرکز کرده‏اند، شامل نوعدوستی و فعالیت‏های مثبت با هدف کمک به دیگران است. آنها به ویژه به بررسی انگیزه‌ انجام کارهای نیک و همین‌طور تصور دیگران از آدم‌های «خوب» پرداخته‌اند. اسمال می‌گوید: «همه ما الگویی از نوع‏دوستی در ذهن خود داریم. از این رو، نشانه‏های رفتاری و محیطی که از این الگو منحرف می‌شوند بدگمانی ما را بر‌می‌انگیزانند.»
به تصور اسمال، با اینکه لفظ خوب بودن عموما برای اشخاص به کار برده می‌شود، اما در قضاوت در مورد شرکت‌ها نیز کاربرد دارد، چون مشتریان تمایل به شخصیت‌بخشی به شرکت‌ها دارند. اسمال و لین-هیلی برای بررسی انگیزه یک فرد (یا شرکت) خوب، ابتدا به مطالعه تصوراتی پرداختند که افراد را به انجام (یا امتناع از) کار نیک وامی‌داشت. از شرکت‌کنندگان در این مطالعه، خواسته شد سناریوهایی را بخوانند که در رابطه با فعالیت‏های نوع‏دوستانه‏ اشخاص یا شرکت‌ها بود.
در مورد اشخاص، موقعیتی برای شرکت‌کنندگان شرح داده شد که در آن به تماشاگران یک بازی حرفه‌ای فوتبال در ازای اهدای 100 دلار به خیریه، فرصت شرکت در یک بخت‌آزمایی که جایزه‌اش صرف شام با بازیکنان بود داده می‌شد. در این میان، برخی شرکت‌کنندگان سناریویی را خواندند که در آن فردی به دلیل اینکه واقعا می‌خواست شام را برنده شود، در بخت‌آزمایی شرکت می‌کرد؛ و برخی دیگر سناریویی را خواندند که فرد وارد بخت‌آزمایی می‌شد تا این کمک‌ها صرف امور خیریه برای کودکان شود.
سپس از شرکت‏کنندگان خواسته شد که احتمال برنده شدن شام به‌واسطه‌ این خیریه را رتبه‏بندی کنند. محققان به منظور بررسی مثل «اگر ثواب کنی، کباب می‏شوی» از این گزینه استفاده کردند: «خیرینی که انگیزه‏‏ای متواضعانه داشتند، نسبت به آنهایی که از روی خودخواهی اقدام به این کمک کردند، از شانس کمتری برای بردن شام برخوردارند.»
برای بررسی تصورات شرکت‌ها، از شرکت‏کنندگان خواسته شد سناریوهایی را در مورد شرکتی بخوانند که در راستای حفظ محیط زیست، تغییرات پرهزینه در فرآیند تولید خود ایجاد می‌کند. پیامد‌های مالی این تغییرات به حدی زیاد بود که شرکت فقط در صورتی سود می‌کرد که در سال آتی برف سنگین و غیرمنتظره‌ای در منطقه کاری‏اش می‌بارید. به نیمی از شرکت‏کنندگان سناریویی داده شد که تغییرات اعمالی در شرکت به این دلیل بود که مدیریت می‌خواست از نظر اجتماعی مسوولیت‌پذیر باشد، در حالی که به نیمی از دیگر شرکت‏کنندگان سناریویی داده شد که شرکت در آن پروژه‌ها را صرفا برای خوشنامی و اعتبارش انجام می‏داد. درست همانند موردِ مربوط به اشخاص، شرکت‌کنندگان احتمال دستیابی به نتیجه‌ مثبت را برای شرکتی که اهدافی خیرخواهانه داشت کمتر می‌دیدند.
در بخش تحقیق در مورد «از هر دست بدهی، از همان دست می‌گیری»، محققان بیشتر بر نتایج کار خیر متمرکز شدند. شرکت‌کنندگان در این مرحله با آگاهی از موقعیت‌های شرح داده شده در مرحله اول، در مورد مراسم شام خیریه‌ای که توسط یک تیم فوتبال برگزار می‌شد سناریو‌هایی را خواندند. نیمی از سناریو‌ها فقط شرح این بود که آن تیم فوتبال بلیت‌ شام می‌فروخت و نیمی دیگر می‌گفت که هر کسی که یک کلاه یادگاری بخرد می‌تواند در این رقابت شرکت کند. وقتی از شرکت‌کنندگان در مورد خیرخواهی افرادی که در هر سناریو به تصویر کشیده شده‌اند پرسیده شد، مشخص شد که برندگان در سناریوی بخت‌آزمایی سخاوت کمتری نشان دادند، در صورتی که در سناریوی خرید اینگونه نبود – اگرچه اشاره‌ای نشده بود که چرا هر فرد در هر یک از موقعیت‌ها برای ورود به این رقابت انگیزه یافته بود.
برای بررسی این تاثیر در مورد شرکت‌ها، از شرکت‌کنندگان خواسته شد سناریوهایی را بخوانند که یکی در مورد شرکتی بود که در فرآیند تولید خود تغییراتی برای سازگاری بیشتر با محیط زیست ایجاد می‌کرد و دیگری در مورد شرکتی بود که خود از استانداردهای محیطی قابل‌قبولی برخوردار بود. این شرکت‌ها به گونه‌ای به تصویر کشیده شدند که یا در صورت بارش برف سنگین عملکرد مالی بهتری داشتند یا در صورت بارش کمتر از حد متوسط، عملکرد مالی کمتر از حد انتظار. این بار هم شرکت‌کنندگان نوع‌دوستیِ شرکت‌هایی که به خاطر برف سنگین سود می‌کردند را کمتر از شرکت‌هایی می‌دیدند که به دلیل بارش برفِ کمتر از حد طبیعی، ضرر می‌کردند.
اسمال و لین-هیلی هر دو می‌گویند که از نتیجه‌ مطالعه دوم که افراد صرف نظر از تصادفی بودن نتایج، نیات خیر را منتهی به نتایج بدتر می‌دانستند متعجب شدند. لین-هیلی می‌گوید: «از نظر من این نتایج بسیار جالب بود چون سناریوهای ما شامل نتایجی بود که به طرز آشکاری تصادفی و غیرقابل‌کنترل بود، اما اثراتی که مشاهده کردیم منطق را به چالش می‌کشید. به علاوه، این اثرات با آموزه‌های عمیق فرهنگی و دینی مغایرت داشتند.»
به عنوان مثال، این تحقیق مغایر با «اعتقاد به دنیای عادلانه»‌ است؛ نظریه‌ای مقبول عام که بر‌اساس آن مردم معتقدند اتفاق‌های خوب برای افراد خوب پیش می‌آید. اسمال می‌گوید: «نتایجی که به‌دست آوردیم خلاف این امر را ثابت می‌کند. من فکر می‌کنم دلیل آن این است که در ذهن مردم نوع‌دوستی مغایر با منافعِ ناشی از این پدیده اجتماعی
است.»
همانگونه که این محققان در مقاله خود ذکر می‌کنند، «مردم معتقدند اعمالِ خیر در اصل شامل فداکاری و چشم‌پوشی از منافع فردی است. وقتی که عامل یک رفتار اجتماعیِ مطلوب، منفعتی از آن رفتار می‌برد، خوبی‌اش به واسطه منافع شخصی خدشه‌دار می‌شود.» اسمال و لین-هیلی به مادر ترزا –که وقتی برنده جایزه نوبل شد از حضور در مراسم آن خودداری و جایزه نقدی‌ خود را به خیریه اهدا کرد – به عنوان یک «نوع‌دوستِ نمونه» یاد می‌کنند؛ نه تنها به دلیل هزاران کار خیری که انجام داده بود، بلکه به دلیل موضعِ فداکارانه‌اش در مقابل این اعمال.
این نتایج مغایر را می‌توان در مورد تجربیات واقعی زندگی، نظیر اقداماتی که برای درک میزان تاثیر انگیزه‌ و پیامد بر قضاوت‌‌ها صورت می‌گیرد نیز به‌کار گرفت. اسمال می‌گوید: «شرکت‌ها و اشخاص باید بدانند که مردم نسبت به نشانه‌‌‌های ناشی از انگیزه‌های انجام یک عمل حساس‌اند. عمل کردن کافی نیست. تعبیری که از آن عمل می‌شود حائز اهمیت است.»
لین-هیلی می‌گوید: تحقیق آنها نشان می‌دهد که ممکن است وقتی صحبت از مسوولیت اجتماعی و در عین حال جذب سرمایه‌گذاران به میان می‌آید، شرکت‌ها مجبور به انجام یکسری توافق‌ها شوند. او می‌گوید: «از یک‌سو، مشتریان به شرکت‌هایی که از نظر اجتماعی مسوول هستند اهمیت می‌دهند؛ از سوی دیگر، برای سرمایه‌گذارن، شرکت‌هایی اهمیت دارند که چشم‌انداز‌های مالی روشنی داشته باشند. شرکت‌ها باید برای رسیدن به یک تعادل درست، به دقت بیندیشند.»

تحقیق دوم:
موردکاوی یک فعالیت اجتماعی در کنیا
در سال 2006، تنها 14 درصد از خانوار‌های کنیا حساب بانکی داشتند. سه سال بعد، تقریبا یک چهارم از خانوارها صاحب حساب بانکی شدند. در طول مدتی مشابه، تعداد شعبه‌های خدمات مالی بانک ایکوئیتی در نایروبی، پایتخت کنیا، از 44 شعبه به 110 شعبه در این کشور آفریقای شرقی رسید که 50 درصد از کل سپرده‌ها و 30 درصد از کل وام‌های کنیا بسیاری از بخش‌های روستایی آن را دربرمی‌گرفت.
فرانکلین الن، استاد امور مالی وارتون، یون کیان، استاد امور مالی دانشکده بوستون و چهار تن از همکاران آنها تحت‌تاثیر این پیشرفت چشمگیر در بخشی از جهان که بانکداری سنتیِ آن هنوز از نوع قدیمی است، تصمیم گرفتند بررسی کنند که چه چیز باعث شده استراتژی بازگشایی شعبه‌ ایکوئیتی موثر واقع شود و توسعه‌ آن چه تاثیری در دسترسی خانوارها به خدمات بانکداری داشته است. آنها یافته‌های خود را در تابستان گذشته با عنوان «بهبود دسترسی به خدمات بانکداری: شواهدی از کنیا» منتشر کردند.
الن در مورد بانک ایکوئیتی می‌گوید: «آنها برای مدیریت حساب‌های بانکی شیوه‌ای کم هزینه ایجاد کردند و توانستند به مناطق روستایی دسترسی یابند. جریان این موفقیت، فوق‌العاده است، آنها توانستند به آن دست یابند و در عین حال یک شرکت سودآور باقی بمانند.»
این تیم تحقیقی، علاوه بر بررسی آمار و استراتژی بازگشایی شعبه‌ بانک ایکوئیتی، به رقابت این بانک با بانک‌ها و موسسات خارجی مستقر در کنیا نیز پرداخت. به عنوان مثال، کل شعبه‌های بانکی در کنیا بین سال‌های 2006 تا 2009 با تعداد کل 1000 مرکز، 68 درصد رشد داشت. بر ‌اساس این مقاله، امکان توسعه‌ بانک‌های محلی خصوصی، نظیر ایک


کاربر گرامی اجازه مشاهده کامل مطلب را ندارید.جهت مشاهده مطالب می بایست عضو سایت شوید و یا در صورتیکه قبلا عضو شده اید با نام کاربری خود به سایت وارد شوید
ورود / ثبت نام


ارسال محتوا به دوستان نظرات خود را در رازنامه ثبت کنید                به اشتراک گذاری محتوا در فیسبوک به اشتراک گذاری محتوا در گوگل پلاس به اشتراک گذاری محتوا در لینکدین به اشتراک گذاری محتوا در توی تر

مشخصات ثبت اطلاعات

مدیریت رازنامه

مدیریت رازنامه

تاریخ ثبت:
1392/08/13
بروزرسانی:
1392/08/13
آخرین مشاهده:
1396/09/02

نظرات و پیشنهادات


تازه های رازنامه

رازنامه در شبکه های اجتماعی
دریافت نسخه اندروید از رازنامه دریافت نسخه اندروید از گوگل دریافت نسخه اندروید از بازار
تمامی حقوق طراحی ,ساخت وعرضه متعلق به مشاوره رازنامه می باشد.
شرایط و مقررات استفاده از رازنامه . .