دریافت آخرین اطلاعات رازنامه
با ثبت پست الکترونیکی خود و یا دوستان خود همیشه از آخرین اطلاعات سایت آگاه شوید.

دریافت آخرین اطلاعات رازنامه

مشاوره در رازنامه

فهرست مشاورین
    سلام وخسته نباشید نحوه ثبت صندوق قرض الحسنه که افراد خیر پولی به صندوق واریز وافرادی را جهت دریاف وام معرفی میکنند حال میخواهیم هم از مبلغ آن فرد خیر کم شود هم شخص وام گیرنده بدهکار چگونه ثبت بز
    رضا محمودی سفیدگر
    رضا محمودی سفیدگر
    سلام . من‌ کار خرید و فروش ملک‌‌و خودرو میکنم . جدیدا خودرو و زمینی به شخصی دادم . و از صد میلیون ، ده میلیون نقد گرفتم. بقیش چک‌و سفته دارم ازش . ایا با شکایت میشود پول رو پس گرفت؟ ایا اگر را
    موسسه حقوقی و داوری نگاه عدالت نامدار
    موسسه حقوقی و داوری نگاه عدالت نامدار
    باسلام من ماز مستمری بازماندگان پدر و مادرم کن فوت شده اند استفاده میکنم . د. در حال حاضر بابت بدهی ، قسمت اجراعیات شورای حل اختلاف به استناد مواد ۹۶ و۹۷ قانون محکومیت های مالی ، به تامین اجتماعی نامه
    موسسه حقوقی و داوری نگاه عدالت نامدار
    موسسه حقوقی و داوری نگاه عدالت نامدار
    سلام برای اینکه جنسی رو از جایی‌مثل کشور چین وارد کنیم باید تمام مبلغ انرا پرداخت کنیم ؟ بحث اعتماد وسطه. اونوقت اون جنس رو خودمون چه جوری و به کمک چه شرکتی ولرد کنیم ؟ بحث حمل و نقله؟
    حمید رضا تاج نسائی
    حمید رضا تاج نسائی
    سلام دفترچه تامین اجتماعی واس بیمارستان به چه کسانی میدن؟ از کجا اقدام کنم؟
    علیرضا سربی
    علیرضا سربی
    سلام وخسته نباشید نحوه ثبت صندوق قرض الحسنه که افراد خیر پولی به صندوق واریز وافرادی را جهت دریاف وام معرفی میکنند حال میخواهیم هم از مبلغ آن فرد خیر کم شود هم شخص وام گیرنده بدهکار چگونه ثبت بز
    علیرضا سربی
    علیرضا سربی
    با سلام در اظهار نامه سال 94 که امسال رسیدگی شده است به اشتباه پیش پرداخت اجاره دفتر در قسمت هزینه های اجاره وارد شده است با توجه به اینکه اظهارنامه سال 95 نیز بر همین مبنا ارسال شده است ممیز مالیات ب
    محمدرضا (فرزاد) جهانشاهلو
    محمدرضا (فرزاد) جهانشاهلو
    با عرض سلام و خسته نباشید من از خرداد ۹۴ در مدرسه ای مشغول به کار بوده ام که از دی تا خرداد همان سال را از مرخصی زایمان استفاده کردم و از تیر ۹۵ دوباره مشغول به کار شده ام . اکنون مدیر مدرسه میخواهد ر
    تقی بیات
    تقی بیات
    سلام، برخی از مشاوران ارشد مالیاتی اظهار می دارند قانونی وجود دارد که شرکتها می توانند در ابندای هر سال شماره فاکتورهای خود را از یک شروع کنند(با توجه به قانون ارزش افزوده که صدور فاکتور و شماره رایا
    علیرضا سربی
    علیرضا سربی
    سلام گاهی در زندگی نامزدی مشکلی بین دختر و پسر پیش امده و دختر از پسر زده میشود. به هر دلیلی که پسر به دختر اهمیتی نمیدهد این دوران نامزدی به زندگی زیر یک سفف ختم‌نمیشود . شما از طلاق و پیامد هایش
    فریبا داداشلو
    فریبا داداشلو
    سلام بازاری راکد ‌در جامعه حکفرماست. من‌تاجر نیستم. منتها با سرمایه ای که کمتر از یک‌میلیارد دارم. چ کاری دست بزنم؟ شاید از حرفه و جربزه حرف بزنید. ولی شما از کار و حرفه ای بگید بالاخره من میتون
    سید علیرضا هاشمی نکو
    سید علیرضا هاشمی نکو
    سلام خسته نباشید بنده ترم اخرکارشناسی ارشدحسابداری هستم دررابطه باانتخاب موضوع جدید پایان نامه مشکل دارم اگرامکان داره شمامرا راهنمایی کنیدکه موضوع جدید برای پایان نامه ازکجامیتونم پیداکنم.باتشکر
    سید مهدی حجازی
    سید مهدی حجازی
    ba salam.man dar sherkati kar mikardam ke bime nashodam .tanha madrakam mohro emzae modire sherkat ke taeid karde man karmande sherkatamro daram.mitonam bara bazneshastegi eghdam konam,chon 20sal mish
    علیرضا سربی
    علیرضا سربی
    سلام روزتون بخیر دختری 26 ساله هستم که یک سال از ازدواجم میگذره.و فعلا در دوران عقد هستم.از شوهرم و خانوادش راضیم و شوهرم رو خیلی دوست دارم.ما زندگی عاشقانه ای رو شروع کردیم و شوهرم منو خیلی دوستم دا
    فریبا داداشلو
    فریبا داداشلو
    سلام در حال حاضر وام و تسهیلات به بخش های تولیدی و همچنین راه اندازی کارخونه های کوچیک چه جوره؟ و مبلغی که میدن با جزییاتو بگید . و بگید که کدوم بانکها بیشتر اهمیت میدن . دولتی یا خصوصی؟
    سید مهدی حجازی
    سید مهدی حجازی
    سلام. اینده بازار رو چگونه میبینید؟ من اندک پولی به مبلغ چهارصد میلیون دارم‌. بزارم بانک و سود بگیرم. هرچند از بانک خسته شدم. یا دست بکار دیگه ای بزنم. راهکار بدید لطفا
    حمید رضا تاج نسائی
    حمید رضا تاج نسائی
    سلام خسته نباشید، آیا پدرانی که دخترشان زیر 18 سال ازدواج می کنند تا سن 18 سالگی باید حق اولاد بگیرند؟ آیا در سن 18 سالگی حق اولاد دختران حتی اگر ازدواج نکرده باشند باید قطع شود؟
    سید مهدی حجازی
    سید مهدی حجازی
    سلام وقت بخیر من یک ارتیکل از یک سند (در شهریورماه95) رو در دفتر روزنامه ثبت نکردم اما دو طرف حساب اون ارتیکل رو در دفتر کل ثبت کردم (خودکاری هم شده) و در محاسبات پایان سال مربوط به ترازنامه و سود و
    مصطفی عبدی
    مصطفی عبدی
    با سلام و وقت بخیر من به تازگی میخواستم حسابداری یه تولیدی فراوده های لبنی راشروع کنم میتونم خواهش کنم اگر اطلاعاتی یا نکته ای درمورد انجام امور حساب ها که مختص این نوع فعالیت باشدرا اگر لطف کنید به م
    علیرضا سربی
    علیرضا سربی
    سلام . من کارت بازرگانی میخام. چ جوری و از کجا اقدام‌کنم ؟ معمولا گرفتنش سخته؟ کارم تجارت نیست. منتها با پولم میخام کالا وارد کنم؟ ایا کسی ک کارت بازرگانی داره باید مالیات بده؟ معمولا چه مزیتی داره
    علیرضا سربی
    علیرضا سربی
نظر شما چیست
به نظر شما کدام سرمایه گذاری در سال 1392 سودآور خواهد بود؟



[ مشاهده نتایج | نظرسنجی ها ]

آراء: 707 | نظرات: 0

آموزش ضمن خدمت معلمان: مؤثر یا بی اثر؟

منبع: http://www.azerelta.org/index.php?action=1&item=51 تاریخ انتشار: 1392-11-05
نویسنده: مترجم:
چکیده:

بهبود و اصلاحات موفقیّت آمیز در آموزش منوط به بهبود و اصلاح در حداقل سه حوزه می باشد: 1- تواناییها، شایستگیها و آموزش معلم. 2- انسجام و پیوستگی در برنامه آموزش دروس 3- نگرش دانش آموزان به دروس. در این مقاله فقط به مسأله اول پرداخته و مسایل و مشکلات مربوط به آموزش ضمن خدمت معلمان مورد نقد و بررسی قرار گرفته و اهمیت آن بیان می شود. همچنین راهکارهایی برای بهبود کیفی آموزشهای حین خدمت ارائه می شود. کلید واژه ها: آموزش ضمن خدمت- مدرس- معلمان- آموزش و پرورش


بجای مقدمه
داستان اوّل- در یکی از روزهای بهاری چشم آقای ایکس ، معلم درس ...... مدرسه در زنگ تنفس به نامه ای در پانل می افتد که مربوط به برگزاری دوره ضمن خدمت 40 ساعته ای برای معلمان ..... است. در این نامه قید شده که معلمان.....در صورت تمایل می توانند در دوره ثبت نام کنند و در صورتی که تعداد افراد ثبت نام شده کمتر از 30 نفر باشد دوره برگزار نخواهد شد. عنوان دوره "بررسی کتب درسی دوره راهنمایی" است که برای آقای ایکس کاملاً آشناست چرا که قبلا چندین دوره را با اسامی مشابه گذرانده است که تاثیر آنچنانی روی او و شیوه کارش که به مدت 15 سال است با سبک و سیاقی یکنواخت و ثابت تدریس می کند نداشته است. هزینه ثبت نام 12000 تومان است که در حین ثبت نام باید پرداخت شود چرا که برگزار کننده کلاسها انجمن .... استان بوده و حق الزحمه برگزارکنندگان و مدرس را باید شرکت کنندگان در دوره بپردازند. آقای ایکس تصمیم می گیرد که در دوره ثبت نام کند. هدف و انگیزه آقای ایکس از ثبت نام و شرکت در دوره بیشتر کسب امتیاز جهت ارتقاء شغلی و سایر امتیازات اداری است و الا خود اذعان می کند که از اینگونه دوره ها طرفی نبسته است. بعد از ثبت نام آقای ایکس طبق برنامه داده شده روزهای جمعه روزانه 10 ساعت درسی به طور نامرتب در کلاسها حضور می یابد و معمولا جلسات آخر را با خستگی سپری کرده و یا چرت می زند.
روز اول دوره، آقای زد که خود نیز در دوره ثبت نام کرده خبردار می شود که به عنوان مدرس دوره انتخاب شده است. لذا اسمش از لیست شرکت کنندگان حذف می شود. آقای زد ابلاغ خود را در همان روز از مدیر دوره گرفته و به اطاق مخصوص مدرّسان راهنمایی می شود. مدرّس دوره آقای زد بدون هیچ زمینه و مطالعه قبلی وارد کلاس می شود. نه جزوه ای در کار است نه منبع و کتابی و نه طرح درسی. لیست آقای زد 47 نفر را نشان می دهد در حالیکه جمعیت کلاس بیش از 50 نفر است. تعدادی از معلمان در همان جلسه اول از مدرس می خواهند که اسم آنها را هم به لیست اضافه کند. مدرس اسامی آنها را به شرطی که شهریه دوره را بپردازند در لیست می نویسد. صحبت و سرو صدای زیادی از کلاس بلند است. آقای زد بعد از مدتی موفق می شود که بر اوضاع مسلط شود. کلاس تا حدودی ساکت می شود. مدرس از شرکت کنندگان در دوره می خواهد که هر کدام از آنها در جلسات بعدی، درسی را از کتابی که تدریس می کنند انتخاب کرده و به شیوه خود جلوی همکاران خود تدریس کنند. همه سعی می کنند به نوعی از این تکلیف شانه خالی کنند. همه به یک نکته توجه خاص دارند که ببینند مدرس حضور غیاب می کند یا نه. ورود معلمان به کلاس با تأخیر تا آخر جلسه ادامه پیدا می کند. هر از چندی نیز صدای بلند زنگ موبایلها در روند تدریس اختلال ایجاد می کند. بالاخره شرکت کنندگان به نوعی با مدرّس در مورد تکلیف به توافق می رسند. جلسۀ اول بیشتر به تبادل نظر در مورد اطلاعات و تجربیات شخصی می گذرد: گاهی کتابهای درسی به بوتۀ نقد گذاشته شده و زیر سؤال می رود گاهی نظام آموزشی مورد نقد قرار می گیرد و هر از چندی وضع معیشتی معلمان را عامل اصلی افت تحصیلی می دانند و بالاخره از هر دری سخنی می رود. بعد از تنفس جلسه دوم با 25 دقیقه تاخیر آغاز می شود. جلسات بعدی روز اول دوره را مدرس به بیان مطالبی می پردازد که بیشتر تجربیات شخصی خود اوست. معلمان نیز به اظهار نظر می پردازند. هر از چندی یکی از شرکت کنندگان قبل از اتمام وقت کلاس عذر خواسته و کلاس را ترک می کند تا به همسر خود که در سالن منتظر است بپیوندد. تعدادی از شرکت کنندگان نیز روز دوم یا سوم در دوره شرکت می کنند. همه در یک نقطه اشتراک نظر دارند که برگزاری دوره به این صورت نفع اندکی عاید معلمان کرده و نوعی وقت تلف کردن است. آخر سر دوره 40 ساعته در 4 روز به پایان می رسد. بعد از سه ماه آقای ایکس گواهی دوره را با درجه ممتاز دریافت کرده و آنرا در لای دوره های دیگر می گذارد. این سناریو هر از چندی در نقاط مختلف کشور و استان تکرار می شود.

داستان دوّم- آقای ام صبح قبل از شروع کلاسها در اطاق دبیران در حال بررسی پوشه نامه ها و دستورالعمل های ارسالی از اداره می باشد. با دیدن نامه ای متوقف می شود.... نامه در باره یک دوره غیر حضوری بنام شیعه شناسی می باشد. متقاضیان می توانند با پرداخت 5000 تومان در این دوره 20 ساعته شرکت کنند. منبع کتابی است که با پرداخت مبلغ 2500 تومان به اداره می توانند آن را از قسمت مربوطه تهیه کنند. در تنفس همه دبیران از برگزاری این دوره ها انتقادات شدیدی کرده و با ورود مدیر به اطاق همه بلا استثنا با پرداخت هزینه در آن ثبت نام می کنند. مدیر هم چون از بالا تاکید شده که دوره دارای اهمیت فوق العاده ای است با رضایت از اطاق دبیران خارج شده و به دفتر خود می رود. آقای ام به علت مشغله زیاد با وجودی که روز امتحان دو بار تمدید می شود موفق به گرفتن کتاب نمی شود و بدون هیچ مطالعه ای به جلسه امتحان می رود.
در جلسه امتحان صدا به صدا نمی رسد. صندلی ها جابجا شده و بی نظمی بر جلسه حاکم است. بالاخره رییس جلسه با صدای بلند و عصبانی از همه می خواهد ساکت شوند. ورقه ها پخش می شود جلسه امتحان بیشتر به جلسه امتحان گروهی شبیه است تا فردی. تا آخر جلسه صدای صحبت شرکت کنندگان بی وقفه به گوش می رسد. حتی با وجود ورود رییس اداره و معاونانش به جلسه امتحان برای سرکشی و بازرسی اندکی از صدای صحبت شرکت کنندگان کم نمی شود. سروصدا باعث می شود که رییس و معاونانش با ناراحتی جلسه را ترک کنند. هر از چندی یکی از مراقبان جواب های درست را بین دوستان خود پخش می کند. یک از شرکت کنندگان با شجاعت و جسارت مثال زدنی مدام جای خود را برای بدست آوردن جوابهای صحیح عوض می کند. آقای ام که مخالف تقلب و بازی ناجوانمردانه است و در جلسه امتحان درس خود کوچکترین تقلب دانش آموزان را تاب نمی آورد برای عقب نماندن از همکار خود در گرفتن امتیازات اداری و سازماندهی به تمام اخلاقیات پشت کرده و جواب سؤالات را از روی آقای اف کپی کرده و شادمان از جلسه خارج می شود. بعد از یک ماه آقای ام گواهی دوره را با امتیاز ممتاز از مدیر مدرسه دریافت می کند. این وضعیت هم سالهاست که به صورت تکراری تداوم دارد.

2- لزوم برگزاری دوره های ضمن خدمت
در دنیای امروز و در قرن بیست و یکم بخش آموزش و پرورش یکی از ارکان اصلی هر نظام اجتماعی را تشکیل می دهد. صاحبنظران علم اقتصاد عقیده دارند که جهان اقتصادی آینده از آن کسانی خواهد بود که از کاملترین آموزش و پرورش برخوردار هستند. سرمایه یک جامعه دیگر تسلیحات نظامی، منابع طبیعی و زیرزمینی، وضعیت جغرافیایی و اقلیمی نیست، بلکه بر اساس تئوریهای جدید اقتصادی مغزهای یک جامعه است که سرمایه آن جامعه را تشکیل می دهد. ریشه های یک اقتصاد ضعیف و بی ثبات را باید در آموزش و پرورش و میزان اهمیت معلمان در یک جامعه جستجو کرد. و دراین بین آموزش و پرورش و آموزش عالی اهمیت فوق العاده ای یافته و معلمان هسته مرکزی و پایه و اساس هرم آموزش را تشکیل می دهند . سرمایه گذاری در این بخش نوعی سرمایه گذاری بلند مدت و دیربازده می باشد که تاثیرات آن روی نسل های بعد کاملا محسوس می باشد. معلم اساسی ترین عنصر در نظام آموزش و پرورش می باشد که نقش الگو، مربی و راهنمای دانش آموزان و هدایت کننده فرایند تعلیم و تربیت را بر عهده دارد. میزان صلاحیت، کارآمدی، علاقه مندی، تسلط حرفه ای و مطلع بودن وی تعیین کننده فرآیند یاددهی-یادگیری است، لذا در هر نظام آموزشی توجه به معلمان و مجریان برنامه ها و طرحهای آموزشی، بعنوان مهم ترین عامل موفقیت و یا شکست دهنده نوآوریهای آموزشی مطرح می باشد. معلم، حرفه ای تخصصی و حساس را بر عهده دارد و انتخاب معلم می باید با دقت صورت گیرد و در جذب و نگهداری او سرمایه گذاری مناسب صورت گیرد. به تناسب مسئولیت و تخصص حرفه ای، او از اختیارات لازم برای اجرای برنامه های آموزشی و تربیت دانش آموزان برخوردار باشد و امکان اظهار نظر و مشارکت فعال در تدوین سیاستها و برنامه های آموزش و پرورش و طراحی برنامه و محتوای درسی و مواد و وسایل آموزشی برای او فراهم شود.(کاکوجویباری، 1382، ص.51)[1] و در سیستم جدید آموزش و پرورش برای قرن 21 اهمیت معلمان بیش از پیش بیشتر شده است.
با نگاهی به امکانات سخت افزاری در مدارس خود و مقایسه آن با امکانات کشورهای پیشرفته و صنعتی این نکته به عیان آشکار می گردد که تفاوت چندانی بین این امکانات در مدارس ایرانی و مدارس کشورهای پیشرفته مانند استرالیا یا فرانسه وجود ندارد: وایت برد، دستگاه کپی، کامپیوترهایی که خاک می خورند، و حتی دستگاه OHP (دیتا پروژکتور)، تخته هوشمند و امکانات اتصال به اینترنت را در مدارس ما هم می توان یافت. تنها تفاوت در نرم افزار یعنی نیروی انسانی، مدل های ذهنی و اطلاعات معلم خلاصه می شود. بطوری که تفاوت فاحشی بین معلمان در جوامع مختلف و توانایی آنها در استفاده بهینه از این امکانات می توان یافت. حالا دیگر در هر مدرسه ای حتی در دور افتاده ترین مناطق می توان یک دستگاه زیراکس و یا یک دستگاه تلویزیون با یک CD player یافت. با این وجود به جرات می توان ادعا کرد معلمان حتی از تلویزیون، این وسیله اولیه که سالهاست اختراع شده استفاده چندانی نمی کنند. استفاده از این امکانات نیاز به طرح درس، مطالعه قبل از کلاس و برنامه ریزی دقیق، انگیزه بالا و علاقه نیاز دارد. یک معلم حرفه ای و آموزش دیده می تواند با کمترین امکانات (چند تا چوب کبریت) پیچیده ترین اطلاعات را به دانش آموز منتقل کرده و مسایل غیر درسی (کنترل و انضباط) کلاس را بحوبی حل کند ، در حالیکه یک معلم غیرحرفه ای که آموزش های لازم را ندیده با پیشرفته ترین امکانات هم کاری از پیش نبرده و غیر از سردرگم کردن دانش آموز کاری از پیش نخواهد برد.
در عصر انفجار اطلاعات و وجود شاهراه های اطلاعاتی و شاخه شاخه شدن و تخصصی شدن علوم مخلتف و ظهور پدیده ها، اختراعات و اکتشافات جدید لزوم آموزش افراد جامعه بطور مدام بیش از پیش احساس می شود. تکنولوژی جدید که با سرعت سرسام آوری حرکت رو به جلو دارد لزوم بروز کردن اطلاعات را می طلبد. بطوری که یادگیری مادام العمر و آموزش ضمن خدمت مطرح می شود. برای مثال PKU یا فنیل کتونوریا نوعی بیماری یا ناهنجاری ارثی در فعل و انفعالات شیمیایی بدن می باشد که اگر در ماههای اول تولد نوزاد تشخیص و درمان نشود منجر به عقب ماندگی ذهنی شدید خواهد شد. پزشکان کشور از حدود 10 سال قبل با این بیماری آشنا شده اند. چه بسا پزشک حاذقی که 15 سال قبل با نمرات بالا از دانشگاه معتبری فارغ التحصیل شده اما اطلاعی از بیماری PKU ندارد. چرا که علم خود را ایستا نگهداشته و بروز نکرده است و این می تواند منجر به تشخیص غلط بیماری گشته و لطمات جبران ناپذیری برای افراد یک جامعه ببار آورد. از طرف دیگر پیشرفت ناگهانی و انفجاری تکنولوژی در 10 سال گذشته شیوه کار، زندگی و مطالعه را بطورچشمگیری دگرگون ساخته است.اینترنت که قبلا چیزی جز یک وسیله اسباب بازی پیشرفته و یک سرگرمی به حساب نمی آمد، اکنون به یک شبکه اطلاعاتی گسترده جهانی تبدیل شده است و می رود که انقلابی در شیوه های زندگی و روش های تدریس بوجود آورد که حتی نمی توان تصورش را کرد. اینترنت در حال تغییر دادن زندگی فرزندان ماست همانطور که دهه ها قبل تلویزیون زندگی ما را دگرگون کرد. فقط در زمان حاضر کودکان واقعا و عملا از هوش و ذهن خود استفاده بیشتری می کنند.(هاردی، 1998)[6] لذا معلمان چگونه می توانند خود را با این پیشرفت ها تطبیق داده و از آخرین یافته ها در زمینه های مختلف اطلاع حاصل کنند. ناگفته پیداست که پیشرفت های سریع علوم تجربی، ریاضی، فنی و علوم انسانی، بویژه علوم تربیتی، روانشناسی و تکنولوژی آموزشی در جهان امروز، ایجاب می کند که معلمان تمام دوره های مختلف تحصیلی به طور مستمر به دانش افزایی، خودسازی و کسب مهارتهای لازم در انتقال عناصر فرهنگی به نسل آینده بپردازند و کودکان، نوجوانان و جوانان را با حاصل تحقیقات و تجربیات و نوآوریهای بشری با استفاده از شیوه ها، فنون و ابزار مناسب آشنا سازند، این امر معمولاً در دو شکل آموزش پیش از خدمت (تحصیل در مراکز تربیت معلم) و ضمن خدمت انجام می پذیرد و در آموزش ضمن خدمت نیز از روشهای حضوری، مکاتبه ای، خودآموزی، آموزش رادیویی و تلویزیونی و .... استفاده می شود.(صافی، 1373، ص. 161،).[1] مراکز آموزش ضمن خدمت می تواند به عنوان پل و رابطی بین معلمان، و اطلاعات بروز و جدیدی که مدام به دانش بشر در رشته های مختلف افزوده می شود عمل کند و معلم را در جریان و مسیر مداوم آخرین اطلاعات رشته خود قرار دهد.
معلمان باید از طریق مطالعه دایمی کتب، مجلات و جزوات مربوط به رشتۀ تحصیلی و تدریس خود و شرکت در سخنرانی های علمی و سمینارها، کلاس های کوتاه مدت و یا دراز مدت بازآموزی و کارآموزی روز به روز بر اطلاعات خود بیفزایند تا بتوانند در کلاس درس با اطمینان خاطر و اعتماد به نفس تدریس کنند. از طرف دیگر، معلم باید متناسب با پیشرفت زمان معلومات خود را توسعه دهد و از یافته های جدید رشته تحصیلی تدریس خود مطّلع شود. اگر معلم تنها به مطالب زمان تحصیل خود قناعت کند و یا تنها به نوشته های کتب مورد تدریس خود توجه نماید، معلومات او مناسب زمان پیشرفت نخواهد کرد. در نتیجه دانش آموزان او نیز مطالب علمی و اجتماعی زمان را درک نکرده، از تحولات اوضاع و احوال بی خبر خواهند ماند، همچنین باید توجه کرد که دنیایی که امروز معلم در آن تدریس می کند، از هر لحاظ، چه از نظر وسائل زندگی چه از نظر افزایش اطلاعات و علوم، با دنیایی که در آن تحصیل می کرده است تفاوت کلی دارد. هر روز دری تازه از معلومات و اکتشافات به روی بشر باز می شود و انسان کنجکاو و متفکر در شناختن پدیده های طبیعی و رفع مشکلات زندگی و تامین حوائج خود به پیشرفت های قابل توجهی نائل می شود.(تقی پور ظهیر، 1383، ص 210)[3] بر همین اساس اداره کل آموزشهای ضمن خدمت زیر نظر معاونت تربیت و تاًمین نیروی انسانی فعالیت دارد و وظایف متعددی برای آن در نظر گرفته شده است که از اهم وظایف آن می توان به تهیه و تدوین جزوات و کتابهای درسی و نشریات علمی و فیلم های آموزشی برای شرکت کنندگان اشاره کرد. (صافی، 1373)[1] همچنین "از آنجا که نیازهای افراد به دلیل تغییراتی که در محیط به وجود می آید، دائماً در حال تغییر و تحول است و افراد بواسطه تغییر و تحولی که در دانش و تکنولوژی بشری اتفاق می افتد دچار نابهنگامی در حرفه و شغل خود می گردند و در نتیجه کارآیی آنان تحت الشعاع قرار می گیرد، ضرورت دارد از طریق بررسی مداوم نیاز های افراد و تدوین برنامه های آموزشی اثربخش، دانش و توانایی های آنها را نوسازی کرد. به این ترتیب این امکان در اختیار مسئولان آموزش قرار می گیرد که از طریق ایجاد زمینه ها و فرصتهای مناسب، مداوماً آنها را در کوران اطلاعات و یافته های جدید قرار دهند و زمینه رشد و توسعه مداوم افراد را فراهم کنند." (محمدی، 1382، ص. 34)[4] اگرچه "اچ. وو"(1999، ص 2)[7] عقیده دارد که همه این بحث ها بدون بحث درباره حقوق پایین و وضع معیشتی معلمان و نیز، وقت و انگیزه معلم برای رشد حرفه ای ناقص می باشد.

3- اشکالات و کمبودهای دوره های آموزش ضمن خدمت و راهکارهایی برای رفع و بهبود آنها
یکی از اساسی ترین مسایل دوره های آموزش ضمن خدمت دروس در سیستم آموزش و پرورش ایران تفاوت آن با مفهوم واقعی آموزش ضمن خدمت و نیز تفاوت آن با آموزش های حین خدمت سایرسازمانها، ادارات و شرکت هاست. معمولاً در ادارات، و سازمانهای دیگر یا شرکتهایی مانند ایران خودرو آموزش ضمن خدمت به معنی کم کردن از ساعات کاری هفتگی یا ماهانه مدیران، کارمندان و کارگران و به همان نسبت افزودن به ساعات دوره های آموزش ضمن خدمت آنهاست. بطور مثال تکنسینی که در هفته 6 روز کار می کند، در صورت برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت 4 روز هفته را صرف کار در کارخانه کرده و 2 روز را در کلاسهای آموزش ضمن خدمت شرکت کرده و اطلاعات بروز و لازم را کسب می کند. این در حالیست که حقوق و مزایای خود را بطور کامل دریافت می کند، چرا که آموزش این تکنسین بخاطر بالا بردن راندمان و سوددهی کارخانه و در راستای اهداف آن بوده و بنابراین جزو کار او حساب می شود. اما نگاهی گذرا به وضعیت آموزش ضمن خدمت در سیستم آموزش و پرورش بیانگر این نکته است که که آموزش های ضمن خدمت معلمان یا در ایام تعطیل برگزار می شود و یا در سا


کاربر گرامی اجازه مشاهده کامل مطلب را ندارید.جهت مشاهده مطالب می بایست عضو سایت شوید و یا در صورتیکه قبلا عضو شده اید با نام کاربری خود به سایت وارد شوید
ورود / ثبت نام


ارسال محتوا به دوستان نظرات خود را در رازنامه ثبت کنید                به اشتراک گذاری محتوا در فیسبوک به اشتراک گذاری محتوا در گوگل پلاس به اشتراک گذاری محتوا در لینکدین به اشتراک گذاری محتوا در توی تر

مشخصات ثبت اطلاعات

محمدرضا خوشنویس

محمدرضا خوشنویس

تاریخ ثبت:
1393/11/11
بروزرسانی:
1393/11/11
آخرین مشاهده:
1396/07/01
پرسش از مشاور

نظرات و پیشنهادات


تازه های رازنامه

رازنامه در شبکه های اجتماعی
تمامی حقوق طراحی ,ساخت وعرضه متعلق به مشاوره رازنامه می باشد.
شرایط و مقررات استفاده از رازنامه . .