دریافت آخرین اطلاعات رازنامه
با ثبت پست الکترونیکی خود و یا دوستان خود همیشه از آخرین اطلاعات سایت آگاه شوید.

دریافت آخرین اطلاعات رازنامه

مشاوره در رازنامه

فهرست مشاورین
    سلام
    من حسابدار مجتمع فنی ماشین هستم (صافکاری ونقاشی ومیکانیکی وغیره )
    گزارش جریان وجوه نقد ماهیانه میخوام تهیه کنم فرم یا چیزی دارین که کمکم کنه
    ممنون میشم راهنماییم کنید
    احمد نورمحمدی
    احمد نورمحمدی
    با سلام و عرض ارادت. برادر من از یک مجتمع تجاری که توسط شرکت تعاونی مسکن سازمان نظام پزشکی شهرستان ساخته شده است یک مغازه با سند شش دانگ ملکی با حق مشاعات خریده است. در حال حاضر حدود 70 درصد واحدها به
    موسسه حقوقی و داوری نگاه عدالت نامدار
    موسسه حقوقی و داوری نگاه عدالت نامدار
    باسلام لطفا در صورتیکه مطالبی در خصوص ساختار و فرآیندهای مهندسی خرید دارید به بنده اطلاع دهید . ممنون و سپاسگزارم
    علی صفرزاده لطفی
    علی صفرزاده لطفی
    سلام وخسته نباشید نحوه ثبت صندوق قرض الحسنه که افراد خیر پولی به صندوق واریز وافرادی را جهت دریاف وام معرفی میکنند حال میخواهیم هم از مبلغ آن فرد خیر کم شود هم شخص وام گیرنده بدهکار چگونه ثبت بز
    علیرضا سربی
    علیرضا سربی
    سلام و خسته نباشی پرسنل مجتمعی که من اونجا کار میکنم12 ساعت کار و 24 ساعت استراحت میکنند مثلا شنبه روزکار ،یکشنبه شبکار و دوشنبه استراحت میباشند حالا اگر یکی از پرسنل شنبه و یکشنبه را مرخصی بخواهد چط
    علیرضا سربی
    علیرضا سربی
    سلام وقت بخیر یک سوال ایا سهام پایه یا اولیه پروژه کارخانه سیمان با سهامهایی که در بورس دادو ستد می شود فرق دارد تشکر
    سید مهدی حجازی
    سید مهدی حجازی
    با عرض سلام و تحیات فراوان بنده در یه کارخانه تولید خیار شور و ترشیجات حسابدارم فروش توسط کارخانه صورت نمی گیرد که کلا به شعبه فرستاده میشود در سیستم حسابداری کارخانه خرید مواد و هزینه ها و ... سند حس
    طیب عینی زاده
    طیب عینی زاده
    با عرض سلام وتشکرازسایت به روز ومفیدتان میخواستم سوال کنم افزایش حقوق 18%درسال 91به کسانی که بیمه بیکاری باسقف حداقل دستمزدسال 90دریافت میکرده اند تعلق میگیردیاخیر؟
    طیب عینی زاده
    طیب عینی زاده
    سلام در رابطه با خرید زمین یا ملک قولنامه مشاوراملاکی سند محکمی هست ؟ اگر نیست واس محکمی کار چکار کنم؟ راهنمایی بفرمایید و بگید موقع خرید ملک یا زمین چه چیزهایی از فروشنده بخوایم که بعدا ادعا ن
    سعید ربیعی مجد
    سعید ربیعی مجد
    سلام وقت بخیر اینحقیر مدیرپروژه مجتمع تجاری در شهرستان خرمشهر میباشم که در قبل از انقلاب و جنگ بیش از 70 سال سابقه بسیار درخشان تجاری و مرکزیت تجاری داشته و بعد از جنگ بصورت متروک رها شده و همانگونه
    سعید ربیعی مجد
    سعید ربیعی مجد
    با سلام: آیا در سیستم حقوق و دستمزد و یا اصلاً در کل قانون کار عبارتی به نام اضافه کاری عادی داریم یا خیر و اگر جواب مثبت است تفاوت آن با اضافه کاری که ضریب 1/40 به آن تعلق می گیرد چیست ؟
    علی صفرزاده لطفی
    علی صفرزاده لطفی
    سلام وقت بخیر اینحقیر مدیرپروژه مجتمع تجاری در شهرستان خرمشهر میباشم که در قبل از انقلاب و جنگ بیش از 70 سال سابقه بسیار درخشان تجاری و مرکزیت تجاری داشته و بعد از جنگ بصورت متروک رها شده و همانگونه
    سید مهدی منبتی
    سید مهدی منبتی
    سلام وقت بخیر اینحقیر مدیرپروژه مجتمع تجاری در شهرستان خرمشهر میباشم که در قبل از انقلاب و جنگ بیش از 70 سال سابقه بسیار درخشان تجاری و مرکزیت تجاری داشته و بعد از جنگ بصورت متروک رها شده و همانگونه
    بابک نعمتی
    بابک نعمتی
    با سلام ضمن عرض خسته نباشید : اگر فردی با سابقه 12 سال بیمه تامین اجتماعی در سازمان خدمات درمانی پذیرفته شود آیا امکان انتقال سوابیق بیمه ای می باشد یه خیر لطفا توضیح بفرمایید
    علی صفرزاده لطفی
    علی صفرزاده لطفی
    با سلام میخواستم بدونم که چه مرجعی به حسابرسان نمره میدهد؟ واینکه میخواستم در رابطه با اهمیت حسابرسی از نظر فلسفی تحقیق کنم اما هیچ آشناییتی با این مساله و همچنین هیچ سایتی رو نمیدونم که بدونم تحقی
    سید مهدی حجازی
    سید مهدی حجازی
    سلام، اگر بخواهیم از محل اندوخته ی شرکت یک دارایی تحصیل نماییم به چه صورت باید در دفاتر حسابداری ثبت نماییم؟ ممنون میشم اگه به سوالم پاسخ بدید.
    طیب عینی زاده
    طیب عینی زاده
    سلام ایا بازاری که راکد هست رونق پیدا می کنه؟ چه موفع؟ بعد اینکه کدوم سمت سرمایه گذاری کرد بهتره؟ راهکاری لطفا
    طیب عینی زاده
    طیب عینی زاده
    باسلام 1-حسابهای کل و معینی که جهت گزارشگری آینده لازم است در شرکتهای بیمه باشد ، چیست؟ 2-چه نرم افزاری در شرکت بیمه (شعبه مرکزی)مناسب است ؟ 3-مقررات مالیاتی و مقررات بیمه درخصوص گزارشگری مالی
    طیب عینی زاده
    طیب عینی زاده
    با سلام امکان دارد در مورد سیستم ثبت ادواری اطلاعات در یک شرکت تولیدی توضیح دهیید ؟باتشکر وسپاس فراوان
    طیب عینی زاده
    طیب عینی زاده
    باسلام لطفامقررات مالیاتی و مقررات بیمه در خصوص گزارشگری مالی در شرکتهای بیمه را توضیح دهید؟ و نرم افزار پبشنهادی شما برای یک شرکت بیمه ای چیست ؟
    طیب عینی زاده
    طیب عینی زاده
نظر شما چیست
به نظر شما کدام سرمایه گذاری در سال 1392 سودآور خواهد بود؟



[ مشاهده نتایج | نظرسنجی ها ]

آراء: 708 | نظرات: 0

عذر خواهی یک دقیقه ای

  • مشخصات کتاب
  • عذر خواهی یک دقیقه ای
    فصل  1 -  عذر خواهی یک دقیقه ای
    عذرخواهی یک دقیقه ای داستان مدیر شرکتی است که در میانه این دوران پر تغییر، مرتکب اشتباهی شده است که مابه دفعات در تیتر روزنامه ها شاهدش هستیم.

    مقدمه

    عذرخواهی یک دقیقه ای داستان مدیر شرکتی است که در میانه این دوران پر تغییر، مرتکب اشتباهی شده است که مابه دفعات در تیتر روزنامه ها شاهدش هستیم.

    جای تعجب نیست که چگونه مردمی اینچنین زرنگ و باهوش و ظاهراً موفق، قادرند بدین حد از مسیر اصلی فاصله بگیرند و آنچه را که واقعاً اهمیت دارد به دست فراموشی بسپارند. آنگاه هرچند وقت یکبار می بینیم که برخلاف آنچه عقل سلیم حکم می کند اشتباهاتشان را با عدم اقرار به آن و عدم عذرخواهی از اعمالی که مرتکب شده اند دوچندان می کنند. کاری که با یک تغییر به راحتی قابل تصحیح است. کن بلانچارد و جک براید به ما شیوه رویارویی موفقیت آمیز با اشتباهاتمان را با رموز یک عذرخواهی هدفمند نشان می دهند.

    عذرخواهی یک دقیقه ای چیزی بیش از یک تکنیک است و بیش از کلمات صرف، روشی ساده برای زندگی و تفکر موفقیت آمیزتر است.

     

    مرد جوان

    مردجوان در مقام معاون مدیر عامل، در جلسات هیئت مدیره زیادی حضور پیدا کرده بود اما تاکنون جلسه ای این چنین ندیده بود. برای او که همیشه مدیرش را می ستود حکم یک شوک را داشت. می دانست مدیرعامل باید دست به اقدامات جدیدی بزند و در غیر اینصورت موقعیت کارمندانش و آینده شرکت به مخاطره می افتاد. رئیس جلسه بسیار صریح از مدیرعامل خواست در عرض یک هفته راه حلی ارائه دهد که آبرو و اعتبار شرکت مثل ارزش سهام آن در بازار فروش تنزل نکند و در صورتی که شیوه موثری نیابد که بتواند اعتماد دوباره هیات مدیره را جلب نماید مدیرعامل جدید تعیین خواهد شد.

    مدیرعامل جلسه را ترک نمود و از مرد جوان خواست تمام آخر هفته را با او در تماس باشد تا راه حلی بیابد. مرد جوان به یادش آمد که میتواند از مدیر یک دقیقه ای که دوست پدرش بود کمک بگیرد. لذا برای او پیغامی ارسال نمود تا در صورتی که امکان داشته باشد از راهنمایی های او بهره بگیرد.

     

    مدیر یک دقیقه ای

    مدیر یک دقیقه ای با کمال میل آمادگی خود را در این مورد اعلام نمود و گفت: راز نیرومندی وجود دارد که به بسیاری از مردم را آموزش داده ام و زمانی که آن را به طور موثر به کار ببندند، خواهند توانست مشکلاتشان را آسانتر حل و فصل نمایند. اسم این تاکتیک عذرخواهی یک دقیقه ای است. ظاهراً همان چیزی است که مدیر عامل تو هم به آن نیاز دارد.

    سخت ترین بخش عذرخواهی، دانستن و اقرار به این نکته است که اشتباه کرده ایم.

     

    عذرخواهی یک دقیقه ای

    قبل از هر چیز باید ازگفتن کلماتی نظیر شاید، باید، اگر می توانستم و اگر فقط پرهیز کرد. اینها کلمات نگران کننده ای هستند که باعث می شوند احساس شکست، دلسردی و پریشانی به فرد دست بدهد و او را در گذشته هایش نگهداشته و مانع از بروز بهترین عملکرد شود. همچنین فرد را از صادق بودن با خودش باز می دارد.

    مرد جوان مشکلات شرکت را برای مدیر یک دقیقه ای توضیح داد و او اقرار کرد که ظاهراً موضوع بسیار جدی است و در صورتی که برنامه دقیقی برای کارها ریخته نشود ممکن است کل شرکت فرو ریزد . مدیر یک دقیقه ای گفت: در حال حاضر قویاً فقط یک کار است که مدیرعامل می تواند انجام دهد تا به طور چشمگیری کارها بهتر و مساعدتر شود و آن هم عذرخواهی یک دقیقه ای است. انجام مناسب و به موقع عذرخواهی یک دقیقه ای یکی از نیرومندترین کارهایی است که هر انسانی می تواند برای ترمیم موقعیتهایی نظیر این از آن استفاده کند.

    همچنین او توضیح داد: من بیش از بیست سال 3 رمز مدیریت را به کار بستم. هدف گذاری یک دقیقه ای، تقدیر و توبیخ رسمی. بعد از سالها تدریس این نکات به مدیران دریافتم در صورتی که خود مدیران مرتکب اشتباهی شوند نیاز به رمز دیگری به نام عذرخواهی یک دقیقه ای است. قدرت واقعی عذرخواهی یک دقیقه ای در عمل به آن نهفته است نه فقط در بیان آن.

    ‹قدرت عذرخواهی یک دقیقه ای عمیق تر از کلمات صرف است.›

    در صورتی که مدیر دچار اشتباهی شود، اشتباهات روز به روز بدتر شده و روابط را مسموم می کند. عذرخواهی نه تنها دارای نیروی پتانسیل تصحیح اشتباهات است بلکه موجب جلب اطمینان دوباره دیگران نسبت به شخص نیز می شود. در این حالت شخص با دلیل اصلی صدمه ای که زده مقابله می کند نه با اثرات و نشانه هایش. عذرخواهی غالباً در عرض یک دقیقه بیان می شود گویا این که برای ترمیم و بازسازی مجدد اوضاع نیاز به زمان قابل توجهی است. در عذرخواهی یک دقیقه ای نیاز به هیچ عذر و بهانه، قربانی کردن خود یا بیان داستانی شورانگیز نیست بیان مستقیم اصل مطلب بسیار تاثیرگذارتر است . قسمت مشکل و زمان بر آن، رسیدن به صداقت کامل با خود و قبول مسئولیت اشتباه خود پیش از عذرخواهی کردن است.

    ‹در کنه اکثر مشکلات، حقیقتی وجود دارد که نمی خواهیم با آن روبرو شویم.›

    مشکلات دقیقاً از لحظه ای که فرد از مواجه شدن با حقیقت طفره رود شروع و مرتباً بدتر و در نهایت از کنترل خارج می شود.

    وقتی فرد تلاش می کند با حقیقت قطع رابطه کند که هرگز این اتفاق نیفتاده و یا تقصیر من نبوده است درصدد انکار یا تکذیب آن حقیقت است و نمی تواند عذرخواهی کند او هرگز نمی تواند بپذیرد که در اشتباه است . عموماً این افراد حالت تدافعی به خود گرفته و تمایلی به شنیدن انتقادات ندارند.

    ‹عذرخواهی یک دقیقه ای با پذیرش آغاز و با تمامیت خاتمه می یابد.›

     

    پذیرش

    روند تسلیم و پذیرش در عذرخواهی یک دقیقه ای دو بخش مهم دارد. بخش اول در مورد خود شما و گیرانداختن اشتباهات شماست. بخش دوم مربوط به این است که اطمینان حاصل کنی شخص یا اشخاصی که به آنها آسیب رسانده ای حس کرده اند که تو به اشتباهت پی برده ای. برای پذیرش ابتداء باید عبارت من همیشه درست می گویم را کنار گذاشت و آنگاه با صداقت کامل نسبت به خود با حقیقت زندگی و شکستها روبرو شد.

    ‹یک دقیقه صادق بودن با خود، بیش از روزها، ماهها و سالها خودفریبی ارزش دارد.›

    صادق بودن با خود و پذیرش مسئولیت صدماتی که به دیگران وارد شده نیازمند فروتنی و شهامت است. رهبران بزرگ وقتی کارها خوب پیش می رود از دیگران ستایش و قدردانی می کنند و وقتی کارها بر وفق مراد نباشد، مسئولیت کامل آن را خودشان برعهده می گیرند. درست برعکس رهبران خودپسند که وقتی کارها درست پیش برود افتخار و احترامش را نصیب خود می کنند و برای پیشرفت ناصحیح کارها دیگران را مورد سرزنش قرار می دهند.

    وقتی فرد تسلیم شده و اشتباه خود را می پذیرد، می فهمد که بدون توجه به هر پیامدی باید از افرادی که به آنها آسیب رسانده عذرخواهی کند.

    ‹هرچه عذرخواهی دیرتر انجام شود، ضعف و سستی در این کار بدخواهی تلقی می شود.›

    اگر فرد نتواند نسبت به رویداد خاص فعلی صداقت داشته باشد دیگران تصور می کنند در مورد مسایل دیگر هم دروغ می گوید. از نظر افرادی که از عذرخواهی امتناع می کنند عذرخواهی یک ضعف تلقی می شود و این از آنجا ناشی می شود که بیشتر مردم دوست دارند همیشه خوب و درست به نظر بیایند و مشکل همیشه خوب و درست به نظر رسیدن این است که باید یک نفر دیگر این وسط بد به نظر برسد و کار اشتباه را او کرده باشد . اگر مردم دست از این درست به نظر رسیدن بردارند و در جاهایی که قابل قبول است به عنوان عکس العمل پذیرفتنی و برحق از اشتباهاتی که مرتکب شده اند عذرخواهی کنند در این صورت ، صداقت و اخلاص، جانشین سرپوش گذاریها خواهد شد. در اینجا لازم است که به فرد آسیب دیده دقیقاً گفته شود که چه اشتباهی از فرد خاطی سرزده است. ضمن اینکه او باید صریحاً احساس خود را نسبت به کارهایش بیان کند که مثلاً آشفته، دستپاچه، ناراحت یا خجالت زده است با این کار نشان می دهد که عذرخواهی واقعی بوده و بر رابطه صادقانه خود با طرف مقابل صحه می گذارد.

     

    تمامیت

    صداقت یعنی گفتن حقیقت به خودمان و دیگران، تمامیت یعنی زندگی بر طبق آن حقیقت. زمانی که فرد تسلیم واقعیتی می شود و آن را می پذیرد، صداقتش را نشان می دهد و وقتی به چیزهایی که گفته عمل می کند تمامیتش را نشان می دهد.

    تمامیت یعنی ثبات قدم در فکر و عمل. یعنی در هر موقعیتی مطابق آن انسانی که واقعاً می خواهی باشی عمل کنی و این مستلزم تصحیح اشتباهات است.

    آنچه که فرد مایل است ، مردم در حال و آینده در مورد او فکر کنند دقیقاًٌ آن چیزی که او می خواهد آنگونه باشد و این مستقیماً روی تمایل برای عذرخواهی تاثیر می گذارد. بدین ترتیب مشاهده می کنیم عذرخواهی یک دقیقه ای علاوه بر تلاش برای تصحیح اشتباهات، روشی است برای تعدیل و آرایش دوباره رفتار.

    ‹آنچه از شما به یادگار می ماند زندگی شماست›

    همه انسانها دارای کاستی هایی هستند و هیچکس کامل نیست. در نتیجه ممکن است کارهایی انجام دهد که با آنچه مایل است از خود برجای گذارد ناهماهنگ و متضاد باشد. اما تمامیت فرد با سرعتش در تصحیح این اشتباهات سنجیده می شود و این که چقدر سریع به مسیر درست برگردد.

    گاهی اوقات ما اشتباه می کنیم. روی غرور یا خویشتن بینی مان تاثیر بیش از حد می گذارد و اجازه نمی دهد به اشتباهاتمان اعتراف کنیم و خودمان را ببخشیم. ظاهراً اشتباه مثل تخلف یا پیمان شکنی می ماند که نمی توانیم به هیچ وجه فراموشش کنیم. وقتی مردم درمی یابند که صدمه وحشتناکی به کسی وارد کرده اند قدرت بخشیدن خودشان را از دست می دهند آنها احساس بسیار بد و رعب آوری نسبت به صدمه زدن یا ناامید کردن یک فرد دیگر دارند. فکر بخشیدن خود، ساده است. اما انجامش همیشه آسان نیست و آن چیزی که بخشیدن خود را تا این حد مشکل می سازد روبرو شدن با دو حقیقت است: اول اینکه کار اشتباهی در رابطه با یک نفر انجام داده ای که باید تصحیح شود . دوم اینکه کار تو در تضاد با شخصیتی است که می خواهی باشی یا دوست داری دیگران فکر کنند که هستی.

    برای اثبات این که خود شخص بهتر از رفتار بدش است باید اشتباه خود را ببخشد.

    اصلاح اشتباهات نشان می دهد شخص خالصانه و از صمیم قلب درصدد بازگرداندن اعتماد از دست رفته است. تنها زمانی عیوب اصلاح می شود که فرد رفتار خود را تغییر دهد و اشتباهاتش را جبران کند و این کار به شکلی انجام شود تا شخص موردنظر ارزش و اهمیت آن را درک کند. بدین منظور لازم است از فرد آسیب دیده سوال شود که برای جبران اشتباه پیش آمده چه کاری میتوان انجام داد. بیشتر مردم از یک عذرخواهی خالصانه استقبال می کنند و بیشتر از شما مشتاقند جریان را فراموش کنند. اما عذرخواهی یک دقیقه ای بدون تلاش صمیمانه و خالصانه برای جبران اشتباهات ناقص است. تنها روش برای نشان دادن پشیمانی از عمل انجام شده، تغییر رفتار است آن هم به شکلی که فرد آسیب دیده بفهمد تو متعهد هستی دیگر آن اشتباه را تکرار نکنی.

     

    در پی نتیجه نباشید

    عذرخواهی نباید به خاطر کسب نتیجه یا گرفتن پاسخ باشد، چه مردم تو را ببخشند چه نه.

    عذرخواهی برای کسب نتیجه نیست، عذرخواهی برای این است که می دانی اشتباه کرده ای و این کار صحیحی است که می توانی برای جبرانش انجام دهی.

    غالب مردم به هنگام انجام امور فقط روی نتیجه تمرکز می کنند و اینکه از نظر دیگران چگونه هستند. در حالیکه تمرکز توجه و حواس بر روی کار و انجام آن کار را بسیار لذتبخش می سازد. می بایست به طور کامل در کاری که می کنیم حضور داشته باشیم به عوض اینکه نگران چیزهایی که در هفته آینده پیش خواهد آمد باشیم.

    غالباً مردم واقعاً نمی دانند چگونه یک عذرخواهی موثر انجام دهند و به همین دلیل از آن طفره می روند و به همین دلیل که دل و جرات این را ندارند که بگویند اشتباه کرده اند موضوعات خیلی کوچک ناگهان از کنترلشان خارج می شود و در برخی موارد حتی قابل ذکر در اخبار روزنامه ها می گردد. اینان ظاهراً نمی دانند کی و چگونه عذرخواهی کنند. گاهی خودشان را در حال زیر لب زمزمه کردن ببخشید یا متاسفم می بینند. این عکس العمل ضعیف است که هیچگونه تاثیر روی طرف مقابل ندارد. (اگر کار اشتباهی چه عمدی و چه غیر عمد در مورد کسی انجام نداده ایم، صرف جلب توجه کسی انجام عذرخواهی کار درستی نیست زیرا در این صورت با خود صادق نبوده ایم)

    وقتی دیدگاههای دو طرف در مورد لزوم عذرخواهی، متضاد و ناسازگار است پیامد طبیعی آن یک تصمیم ناسازگار میشود. در این صورت نیاز به یک فرد آگاه بی طرف است که به صحبتهای هر دو نفر گوش فرا داده و کمک کند تا به یک راه حل عملی برسند. صرف این که فرد به خاطر نمی آورد که چه آسیبی به طرف مقابل رسانده دلیل نمی شود که از انجام عذرخواهی طفره برود. ممکن است آن واقعه برایش مهم نبوده یا آنقدر مشغول و گرفتار بوده که متوجه نشده چقدر کارش روی شخص مقابل تاثیر گذاشته و او را رنجانده است . کم توجهی به سخنان، افکار و نظرات اشخاص میتواند به آنها آسیب برساند. در این صورت باید به آنان اطمینان داد که منظور بدی نداشته و نمی خواسته به ایشان آسیب برساند و مایل است وضع پیش آمده را اصلاح کند. وقتی ما از صمیم قلب عذرخواهی می کنیم خودمان را می بخشیم کارمان را جبران می کنیم و نشان می دهیم تغییر کرده ایم. در این صورت به آرامش روحی می رسیم. آنان که اطراف ما هستند نیز با این کار به آرامش خاطر می رسند. بر روی بسیاری از چیزهایی که اطراف ما هستند از جمله آرامش خاطر نمی توان قیمتی گذاشت. چون ارزششان معنوی است و آن قدر دم دست هستند که هیچ هزینه ای بابت دریافتشان پرداخت نمی کنیم با این وجود آنها را ندیده و کیلومترها دورتر به دنبالشان می گردیم.

    در سازمانها بسیاری از مشکلات دفتری، نتیجه رفتارهای ناسازگار، متضاد و زیان آور، تنگ نئظری ها و کوته بینی هاست. حال آن که بقیه به دلیل اتفاقات، اشتباهات، غرور ، خودبینی، غفلت و بی توجهی یا حماقت صرف است.

    بهترین عذرخواهی از کسی که به او آسیب رسانده ای این است که بگویی اشتباه کرده ای ، ناراحت هستی و میخواهی جبرانش کنی.

    این به ما یاد می دهد که از تاثیری که رفتارمان بر دیگران می گذارد آگاه تر شده و در آینده دقیق تر و با ملاحظه تر باشیم. در این صورت می توانیم بر دیگران تاثیر گذاشته و نهایتاً آنها را هم نسبت به تاثیر رفتارهایشان بر دیگران حساس تر و با ملاحظه تر کنیم و کمکشان نماییم تا نیازی به عذرخواهی پیدا نکنند. کل راه جلوگیری از عذرخواهی همین است.

    هر بار عذرخواهی یک دقیقه ای شما را از تاثیر رفتارتان بر دیگران آگاه تر می کند.

     

    قبول مسئولیت

    یکی از نکات مهم در عذرخواهی یک دقیقه ای پذیرش تقصیر داشتن است . تقصیر سهم ما در مشکلات یا نقش و تاثیری است که در آن داریم. گاهی به خاطر کاری که کرده ایم سکوت کرده و منفعل می شویم. در این صورت با خودمان و دیگران صادق نبوده ایم. در هنگام وقوع مشکل همواره باید بیندیشیم که نقش من در ایجاد این مشکل چه بوده است؟ اگر چه سرزنش دیگران به مراتب راحت تر است. دیدن خطا و اشتباه حتی از سوی دیگران و ابراز و بیان نکردن آن از ترس ناراحتی دیگران سهم ما را در آن افزایش می دهد.

     

    تقدیر از خود

    عمده ترین چیزی که باعث عدم صداقت و اقرار به اشتباهات و نهایتاً عذرخواهی می شود، احساس فرد نسبت به خودش است. افراد باید یاد بگیرند چگونه از خود تقدیر کنند. تقدیر فرد از خود به چهار عامل بستگی دارد. اولی سرنوشت است مانند انتخاب محل تولد، والدین، جنسیت و رنگ پوست که جبر زندگی است. دوم تجارب اولیه زندگی با بزرگترها مثل والدین، بستگان و معلمین. سوم موفقیت ها و شکستها در زندگی. چهارمین اصل خودارزشی ، برداشت و استنباط ما از سه اصل اولیه است که از همه مهمتر و قویتر است. چون از روی این برداشت و استنباط است که ما تمام انتخابهای زندگی را انجام می دهیم. در اینجاست که باور ما از خود و از ارزشهای شخصی صرفنظر از تجارب گذشته مطرح می شود . در 2 حالت نفس انسان از کنترل خارج می شود. اول غرور بیهوده و خود بزرگ بینی و دوم عدم اعتماد به نفس و خود کم بینی. هر دو دسته افرادی هستند که در عذرخواهی دچار مشکلند. افرادی که دچار غرور بیهوده هستند نمی خواهند ضعفها و آسیب پذیری هایشان را با دیگران در میان بگذارند و آنان که عدم اعتماد به نفس دارند می ترسند بگویند اشتباه کرده اند چون ممکن است دیگران آنان را نالایق و بی کفایت تلقی کنند. هر دو دسته فاقد فروتنی و تواضع هستند و نمی فهمند که:

    مردم متواضع خودشان را دست کم نمی گیرند، فقط در مورد خودشان کم فکر می کنند.

    برای رفع این مشکل ما باید آگاهانه خودمان را از اعمالمان جدا کنیم. اگر ما فکر کنیم ارزش ما مشروط به اعمالمان و نظرات دیگران است، ارزیابی نادرستی از خود داشته و نااریم یا خود را بزرگتر از واقعیت جلوه دهیم یا به علت عدم اعتماد به نفس مدام به دفاع و حمایت از خود در برابر دیگران بپردازیم. در صورت وجود عشق بی قید و شرط به خود میتوان احساس مثبتی به خود داشته و راحت تر در مورد عملکردمان قضاوت نماییم.

     

    عزت نفس و عذرخواهی یک دقیقه ای

    چه تعداد آدمهایی هستند که آسیب دیده اند یا قلبشان شکسته است به خاطر اینکه افرادی بهشان صدمه زده اند و شهامت اقرار به عمل اشتباه ود و عذرخواهی کردن از آنها را نداشته اند، آنها چه می توانند بکنند؟ معمولا زمانی که شخصی باعث رنجش دیگری می شود احساسات بد در ذهن او باقی می ماند و به کینه تبدیل می شوند. این کینه و دشمنی روز به روز عمیق تر و بزرگتر شده و می تواند حرکت وپیشرفت او را مختل کند. اما زمانی که بتواند با آن ناراحتی کنار آمده و در ذهنش آن را حل کند ، به طور جادویی احساسات منفی و ترسهایش به یکباره ناپذید می شوند.

    برای پاک کردن احساسات منفی دو راه وجود دارد اول اینکه فرد خطاکار را بخشیده و اجازه دهیم آن رویداد از ذهنمان خارج شود. در حقیقت ذهن را آزاد سازیم. با درک این حقیقت که هیچکس کامل نیست و قبول این که مردم آن قدر درگیر مشکلات و مسائل خودشان هستند که فرصت دیدن احساسات دیگران را ندارند راحت تر میتوان آنان را بخشید. دوم اینکه به آن شخص بگوییم که دقیقاً چه فکری می کنیم و چه احساسی داریم. وقتی ما شهامت به خرج داده تا با شخصی که برایمان اهمیت دارد صادق باشیم در واقع به خودمان احترام گذاشته ایم. به او اجازه داده ایم بهمد مایلیم با ما چگونه رفتار شود. همچنین به او نشان داده ایم چقدر برای رابطه مان با وی ارزش قائلیم و می خواهیم آن را حفظ و حتی شکوفا کنیم.

    وقتی شما احساس خود را به شخصی که برایتان مهم است صادقانه بیان می کنید، نشان می دهید که برای خودتان و رابطه تان با او ارزش قایلید.

    مهمترین مسئله در این جریان این است که به طرف مقابل کمک کنیم بفهمد کار ناشایستی انجام داده که باعث رنجش ما شده است و قول بگیریم که رفتارش را عوض کند.

     

    لحظه حقیقی

    مرد جوان پس از آموختن تکنیکهای عذرخواهی یک دقیقه ای ، رموز آن، فواید و کارکردهای آن، بعد از تعطیلات به شرکت بازگشت . به دفتر مدیرعامل رفته و گفت: یکی از چیزهایی که این هفته یاد گرفتم این بود که یک عذرخواهی به شما بدهکارم. شما از صراحت و روراستی من تشکر می کنید اما من اخیراً نه با شما و نه با خودم روراست نبودم. مدتهاست که جزئی از مشکل شده ام ، نه راهی برای حل آن. من شاهد اشتباهاتی در سازمان بودم اما هیچگاه شهامت گفتن را پیدا نکردم. از این که پیش از اینها حقیقت را به شما نگفتم شرمنده ام. اما می ترسیدم اطمینان شما و شغلم را از دست بدهم.... و در آخر گفت می خواهم به شما پیشنهاد کنم از هیئت مدیره عذرخواهی کنید.

    مدیرعامل گفت: آنچه تو امروز راجع به عذرخواهی یک دقیقه ای توضیح دادی قطعه گم شده تفکرات من بود. در این مدت من هم روی یک برنامه کاری که تصور می کنم بتواند این وضعیت منفی را معکوس کند و شرکت را روی خط درست بیندازد کار کردم. اما این برنامه زمانی فایده دارد که بتوانم اعتماد هیات مدیره را دوباره جلب کنم.

    عذرخواهی یک دقیقه ای شیوه قدرتمندی است برای تصحیح اشتباهی که کرده اید و ترمیم دوباره اعتمادی که یک رابطه خوب به آن نیاز دارد.

    در روز مقرر در جلسه هیئت مدیره، مدیرعامل چنین آغاز کرد: تا اینجا همه شما از وخامت اوضاع کنونی شرکت اطلاع دارید و من مسئولیت کامل اشتباهاتم در قضاوت را که در شدت بخشیدن به این مشکل دخالت داشته به عهده می گیرم. من از اعمالم شرمنده ام . از این به بعد می خواهم درست عمل کنم و...

    همچنان که مدیرعامل جمع بندی عذرخواهی یک دقیقه ای اش را میکرد قیافه اعضا و جلسه آرام گرفت. سپس وی برنامه بازسازی را ارائه کرده و چگونگی پیاده سازی و اجرای جزء به جزء آن را شرح داد.

    پس از پایان سخنان مدیرعامل و مشورت اعضای هیات مدیره ، رئیس جلسه خطاب به مدیرعامل گفت: من از طرف تمامی حضار صحبت می کنم. ما همگی تقریباً تحت تاثیر سخنان شما قرار گرفتیم. از عذرخواهی ات تشکر می کنیم و آن را می پذیریم. اگر روی حرفهایی که زدی بایستی ما صد درصد پشتیبان برنامه بازسازی تحسین برانگی و موثری که ارائه کردی هستیم.

     

    مدیر یک دقیقه ای: خلاصه برداری

    من سوالات زیر را از خودم می کنم و صادقانه به آنها جواب می دهم:

    -        چه اشتباهی کرده ام؟

    -        آیاکسی را اخراج کردم یا خواسته ها، آرزوها، احساسات و افکارش را دست کم گرفتم؟

    -        آیا وقتی شایسته اش نبودم تقدیر یا پاداشی دریافت کردم؟

    -        چرا این کار را کردم؟ آیا عمل نسنجیده، عجولانه و بدون فکری بود؟ آیا حساب شده بود؟ آیا نتیجه ترس، خشم یا عجز و ناکامی من بود؟ انگیزه ام از انجامش چه بود؟ چه مدت اجازه دادم ادامه پیدا کند؟ بار اول بود یا قبلاً تکرار شده بود؟

    -        آیا این رفتار دارد جزئی از زندگیم می شود؟

    -        چه حقیقتی وجود دارد که نمی خواهم با آن روبرو شوم؟

    -        آیا خود من از رفتارهایم بهتر هستم؟

    سپس کارهای زیر را انجام می دهم:

    عذرخواهی یک دقیقه ای ام را با پذیرش آغاز می کنم.

    -        من صادق هستم و پیش خود اقرار می کنم که مرتکب اشتباهی شده ام و باید جبرنش کنم.

    -        مسئولیت کامل اعمالم را بر عهده می گیرم و بی توجه به نتیجه، صادقانه نیاز به عذرخواهی از شخصی را که به او آسیب رسانده ام یا باعث رنجشش شده ام درک می کنم.

    -        ضرورت فوری عذرخواهی را فهمیده ام و هرچه زودتر به انجامش اقدام می کنم.

  • فصل  1 - ثروت آفرینان
  • فصل  1 - قیمت‌ها همه جا حضور دارند
  • فصل  1 - کتاب مسوولیت اجتماعی بنگاه‌ها
  • فصل  1 - اخلاق تولید پول
  • فصل  1 - زندگی بیل گیتز
  • فصل  1 - عذر خواهی یک دقیقه ای
  • فصل  1 - هفت عادت در زندگی افراد تاثیرگذار
  • فصل  1 - چگونه می توان پیروز شد؟
  • فصل  1 - کلید های طلایی مدیریت منابع انسانی
  • مشخصات ثبت اطلاعات

    مدیریت رازنامه

    مدیریت رازنامه

    تاریخ ثبت:
    1388/12/08
    بروزرسانی:
    1388/12/08
    آخرین مشاهده:
    1396/10/29

    نظرات و پیشنهادات

    با دروود بی پایان بر شما راحتی که من از این داستان بردم لذتی بی نظیر داشت انسان احساس آرامش و روراستی پیدا میکند با سپاس از این داستان آموزنده

    ثبت کننده:   سرمایه        تاریخ ثبت:   1390/03/24

    تازه های رازنامه

    رازنامه در شبکه های اجتماعی
    دریافت نسخه اندروید از رازنامه دریافت نسخه اندروید از گوگل دریافت نسخه اندروید از بازار
    تمامی حقوق طراحی ,ساخت وعرضه متعلق به مشاوره رازنامه می باشد.
    شرایط و مقررات استفاده از رازنامه . .