دریافت آخرین اطلاعات رازنامه
با ثبت پست الکترونیکی خود و یا دوستان خود همیشه از آخرین اطلاعات سایت آگاه شوید.

دریافت آخرین اطلاعات رازنامه

مشاوره در رازنامه

فهرست مشاورین
    با سلام ضمن عرض خسته نباشید : اگر فردی با سابقه 12 سال بیمه تامین اجتماعی در سازمان خدمات درمانی پذیرفته شود آیا امکان انتقال سوابیق بیمه ای می باشد یه خیر لطفا توضیح بفرمایید
    علی صفرزاده لطفی
    علی صفرزاده لطفی
    با سلام میخواستم بدونم که چه مرجعی به حسابرسان نمره میدهد؟ واینکه میخواستم در رابطه با اهمیت حسابرسی از نظر فلسفی تحقیق کنم اما هیچ آشناییتی با این مساله و همچنین هیچ سایتی رو نمیدونم که بدونم تحقی
    سید مهدی حجازی
    سید مهدی حجازی
    سلام، اگر بخواهیم از محل اندوخته ی شرکت یک دارایی تحصیل نماییم به چه صورت باید در دفاتر حسابداری ثبت نماییم؟ ممنون میشم اگه به سوالم پاسخ بدید.
    طیب عینی زاده
    طیب عینی زاده
    سلام ایا بازاری که راکد هست رونق پیدا می کنه؟ چه موفع؟ بعد اینکه کدوم سمت سرمایه گذاری کرد بهتره؟ راهکاری لطفا
    طیب عینی زاده
    طیب عینی زاده
    باسلام 1-حسابهای کل و معینی که جهت گزارشگری آینده لازم است در شرکتهای بیمه باشد ، چیست؟ 2-چه نرم افزاری در شرکت بیمه (شعبه مرکزی)مناسب است ؟ 3-مقررات مالیاتی و مقررات بیمه درخصوص گزارشگری مالی
    طیب عینی زاده
    طیب عینی زاده
    با سلام امکان دارد در مورد سیستم ثبت ادواری اطلاعات در یک شرکت تولیدی توضیح دهیید ؟باتشکر وسپاس فراوان
    طیب عینی زاده
    طیب عینی زاده
    باسلام لطفامقررات مالیاتی و مقررات بیمه در خصوص گزارشگری مالی در شرکتهای بیمه را توضیح دهید؟ و نرم افزار پبشنهادی شما برای یک شرکت بیمه ای چیست ؟
    طیب عینی زاده
    طیب عینی زاده
    ببخشید که سوال به صورت کلی مطرح شد.
    این دو شرکت, سهامداران مشترک دارند یعنی 5 نفر میباشند که دو شرکت تاسیس کرده اند و حالا در صدد ادغام این دو شرکت میباشند.
    ارزش اسمی سهام این دو شرکت مت
    علیرضا سربی
    علیرضا سربی
    سلام باعرض خسته نباشید من قصد انجام کاری رو دارم که اگه زحمت داشت بازم سودش رو داشته باشه .وهدفم این بود که برم تو کار بسته بندی وصادرات زعفران ولی هیچی نمی دونم درجایی که هستیم بسته بندی زعفران نیاز
    سید علیرضا هاشمی نکو
    سید علیرضا هاشمی نکو
    با سلام خدمت استاد گرامی برای ادغام دو شرکت سهامی خاص چه مراحلی باید انجام شود .(ادغام ساده) یکی از این شرکتها موجودیت خود را از دست میدهد و در شرکت دیگر جذب میشود. با توجه به اینکه سهامداران شرکت
    علیرضا سربی
    علیرضا سربی
    سلام 1 برای حقوق کارگران شیفتی به صورت 12 ساعت کار 24 استراحت حداقل مزد هر شیفت چقدر میشود؟ 2 ایا مزد شیفتهایی که در روزهای جمعه و یا تعطیل می باشند با روزهای عادی متفاوت است؟ 3- با توجه به اینکه ش
    جابر رمضانی
    جابر رمضانی
    با سلام مهندس. اینجانب دانشجوی مهندسی عمران مقطع فوق دیپلم ترم آخر می باشم که دارای کارت معاف از خدمت می باشم (کفالت) .مدت هاست که به فکر اشتغال می باشم لذا از شما مشاور عزیز این سوال را دارم که چگون
    اسداله مستوفی
    اسداله مستوفی
    سلام و خسته نباشی کارگری که 12 ساعت کار و 24 ساعت استراحت میکنند مثلا شنبه روزکار ،یکشنبه شبکار و دوشنبه استراحت میباشند . اگر شنبه و یکشنبه را مرخصی بخواهد چطور باید از مرخصی استحقاقیش کسر کنم؟ ی
    مازیار نخکوب
    مازیار نخکوب
    با سلام و احترام، در برخی از سازمان های دولتی متقاضی پس از تشکیل پرونده و جمع اوری مدارک و استعلامات، قبل از صدور هر گونه مجوزی تقاضای ابطال پرونده می کند. این در حالی است که سازمان ها و ادارت با بیان
    جابر رمضانی
    جابر رمضانی
    سلام تورم بالا با رشد اقتصادی بهتر است یا رکود و تورم پایین ؟ جامعه خودمون رو در نظر بگیرید.
    سعید شمس ایلی
    سعید شمس ایلی
    با سلام و خسته نباشید. اینجانب دانشجوی ترم آخر مهندسی عمران مقطع فوق دیپلم می باشم. من کلا یک سوال دارم و آن هم این است که من چطور می توانم کاری را(هرکاری) شروع کنم با اینکه درحال حاضر اصلا سرمایه ا
    حسین عزیزی نژاد
    حسین عزیزی نژاد
    سلام استاد عزیز وقت بخیر آیا بازخرید مرخصی ذخیره شده شاغلین در دستگاههای دولتی مجاز است واگر غیر قانونی میباشد لطف بفرمایید ماده قانونی رااعلام بفرمائید .از راهنمایی حضرتعالی متشکرم.
    جابر رمضانی
    جابر رمضانی
    سلام اقا من از بین پول سپرده گذاشتن توی بانک میخام تغییر مسیری بدم به سمت خودرواهی پیش فروش قطعی ایران خودرو یا هایوندای یا کیا ؟ انتخاب درستیه؟ توضیح بدهید
    حمید رضا تاج نسائی
    حمید رضا تاج نسائی
    سلام در بحث واردات یک جنس خاص مثلا پوشاک و لباس مردانه به طور کلی مشتری به کیفیت بیشتر فکر میکنه یا ارزانی جنس؟ و به طور کلی چه جور مشتری رو بیشتر جذب کنیم؟ با ارزان دادن جنس یا کیفیت یا ... ؟
    سید علیرضا هاشمی نکو
    سید علیرضا هاشمی نکو
    سلام pvif به چه معنیه لطفا توضیح بدید؟
    علیرضا سربی
    علیرضا سربی
نظر شما چیست
به نظر شما کدام سرمایه گذاری در سال 1392 سودآور خواهد بود؟



[ مشاهده نتایج | نظرسنجی ها ]

آراء: 708 | نظرات: 0

برگزیده رازنامه

آیا سیاست‌گذاران مالی و پولی باید اقتصاد را با ثبات کنند؟

منبع: دنیای اقتصاد تاریخ انتشار: 1389-09-07
نویسنده: مترجم: مرتضی سحرخیز
چکیده:

اطراف ما بحث در مورد سیاست‌گذاری اقتصاد فراوان وجود دارد. رییس‌جمهور باید مالیات را افزایش دهد تا کسری بودجه کاهش یابد یا اینکه نباید در مورد آن نگران باشد. بانک مرکزی باید نرخ بهره را کاهش دهد تا اقتصاد از رکود خارج شود یا برای جلوگیری از تورم بالاتر نباید این کار را انجام دهد.



آیا سیاست‌گذاران مالی و پولی باید اقتصاد را با ثبات کنند؟


 اطراف ما بحث در مورد سیاست‌گذاری اقتصاد فراوان وجود دارد. رییس‌جمهور باید مالیات را افزایش دهد تا کسری بودجه کاهش یابد یا اینکه نباید در مورد آن نگران باشد. بانک مرکزی باید نرخ بهره را کاهش دهد تا اقتصاد از رکود خارج شود یا برای جلوگیری از تورم بالاتر نباید این کار را انجام دهد. مجلس باید برای رشد سریع‌تر اقتصادی سیستم مالیاتی را اصلاح کند یا این اصلاحات باید در جهت رسیدن به توزیع عادلانه‌تری از درآمد باشد.  

هر چند که در ادامه قصد داریم تا با پنج پرسش سنتی اقتصادکلان و نظرات موافقان و مخالفان آن آشنا شویم، اما چرا اختلاف نظر بین اقتصاددانان وجود دارد؟ اقتصاددانان معمولا به دلیل پیشنهادات متناقض به سیاست‌گذار مورد انتقاد قرار می‌گیرند. خالی از لطف نیست که دو دلیل عمده این موضوع را به طور خلاصه بررسی کنیم.
چند قرن پیش، منجمین در رابطه با اینکه کدام یک از خورشید یا زمین در مرکز منظومه شمسی قرار دارد با یکدیگر اختلاف نظر داشتند. همان طور که می‌دانیم دانش چیزی جز جست‌و‌جو برای درک محیط پیرامون ما نیست؛ بنابراین جای تعجب ندارد که با ادامه جست‌و‌جو، دانشمندان در مورد جهتی که حقیقت در آن قرار گرفته است با یکدیگر اختلاف داشته باشند. اقتصاد نیز علم جوانی است و هنوز مطالب زیادی برای یاد گرفتن وجود دارد. در نتیجه اقتصاددانان گاهی به دلیل احساس متفاوت در مورد تئوری‌های مختلف یا اندازه پارامترهای مهم با یکدیگر اختلاف نظر دارند. در ادامه بحث، یک مثال جالب این موضوع را در قالب دو دیدگاه سنتی و ریکاردو در مورد آثار بدهی دولت خواهیم دید.
دومین علت عمده اختلاف میان اقتصاددانان تفاوت در ارزش‌ها است. به عنوان مثال دو فرد الف و ب را در نظر بگیرید که هر دو به مقدار مساوی از چاه آب شهر استفاده می‌کنند. برای نگهداری از چاه، شهردار قصد دارد تا از ساکنین شهر مالیات بگیرد. درآمد فرد الف 500 هزار تومان و از او 50 هزار تومان یا 10 درصد درآمدش مالیات گرفته می‌شود. درآمد فرد ب 100 هزار تومان است و مالیات او 20 هزار تومان برابر با 20 درصد درآمدش تعیین شده است. آیا این سیاست عادلانه است؟ اگر چنین نیست کدامیک زیاد و کدامیک کم مالیات می‌دهد؟ همانطور که واضح است پاسخ دادن به این سوالات ساده نیست و تکامل علم اقتصاد نیز نمی‌تواند بگوید که کدامیک از آنها مالیات بیشتری می‌دهد.
در ادامه پرسش اول پاسخ داده می‌شود، باقی پرسش‌ها نیز روزهای یکشنبه ازنظر خوانندگان خواهد گذشت.


سیاست‌گذاران با ثبات کردن اقتصاد را به عنوان یکی از اولین وظایف خود تلقی می‌کنند. به عنوان مثال در ایالات‌متحده، تحلیل اقتصاد کلان یکی از وظایف عادی گروه مشاوران اقتصادی(1)، اداره بودجه کنگره(2)، بانک مرکزی(3) و دیگر سازمان‌های دولتی است. هنگامی که کنگره یا رییس‌جمهور در حال بررسی تغییر عمده‌ای در سیاست مالی است یا بانک مرکزی به تغییر عمده‌ای در سیاست پولی فکر می‌کند یکی از مباحث اصلی این است که تغییرات مورد نظر چگونه بر تورم و بیکاری اثر خواهند گذاشت و آیا تقاضای کل باید ترغیب(4) یا تضعیف(5) شود؟
اگرچه دولت مدت‌ها سیاست‌های مالی و پولی را در اختیار خود داشته است، اما تفکری که باید از این ابزارها برای با ثبات کردن اقتصاد استفاده کند، بسیار جدید است. دولت، اولین بار، به کمک قانون کار سال 1946 خود را مسوول عملکرد اقتصاد‌کلان دانست. این قانون زمانی نوشته شد که خاطره رکود بزرگ هنوز تازه بود و می‌گوید: «سیاست‌گذاری مداوم و مسوولیت دولت فدرال این است که تولید و اشتغال کامل را برقرار کند.» قانون‌گذارانی که آن را نوشتند بر این باور بودند، (همان طور که بسیاری از اقتصاددانان بر‌این باورند) که اگر دولت نقش فعالی در اقتصاد نداشته باشد وقایعی مانند رکود بزرگ می‌تواند بارها و بارها تکرار شود. اما حتی اگر سیاست‌گذاران بتوانند روی نوسانات کوتاه‌مدت اقتصادی اثر بگذارند، آیا به این معنی است که باید این کار را انجام دهند؟
اولین بحث ما پیرامون این است که آیا سیاست‌گذاران مالی و پولی باید از ابزارهای در اختیار خود برای هموار‌کردن بالا و پایین‌های چرخه‌های تجاری استفاده کنند یا خیر؟
برای بسیاری از اقتصاددانان سیاست‌گذاری فعال دولت ساده و روشن است. زمانی که خانوار و بنگاه نسبت به آینده اقتصاد بدبین می‌شوند، مخارج خود را کاهش داده و به دنبال آن تقاضای کل برای کالا و خدمات کاهش می‌یابد. بنگاه بخشی از کارگران خود را اخراج کرده، بیکاری افزایش یافته، تولید ناخالص داخلی واقعی و سایر شاخص‌های درآمد کاهش می‌یابند. افزایش بیکاری و کاهش درآمد، بدبینی اولیه را تایید کرده و به رکود دامن می‌زند. چنین رکودی هیچ منفعتی برای اقتصاد ندارد و تنها باعث هدر رفتن منابع می‌شود. کارگرانی که تنها به دلیل تقاضای ناکافی شغل خود را از دست داده‌اند ترجیح می‌دادند که چنین نمی‌شد. صاحبان سرمایه نیز که کارخانه‌هایشان در زمان رکود بی‌استفاده مانده‌اند مایل بودند که مشغول تولید کالا و خدمات با ارزش باشند تا سود به دست آورند.
برخی معتقدند دلیلی وجود ندارد که جامعه از رکود و رونق چرخه‌های تجاری رنج بکشد. پیشرفت علم اقتصادکلان به سیاست‌گذار نشان داده است که چگونه از شدت نوسانات اقتصادی بکاهد و با استفاده از سیاست‌ مالی و پولی در خلاف جهت باد تغییرات اقتصادی، تقاضای کل و به دنبال آن تولید و اشتغال را با ثبات کند. زمانی که تقاضای کل برای تضمین اشتغال کامل ناکافی است، سیاست‌گذار باید مخارج دولت را افزایش، مالیات را کاهش و حجم پول را افزایش دهد. بر عکس، زمانی که تقاضای کل بیش از اندازه است و احتمال بروز تورم بالاتر وجود دارد، سیاست‌گذار باید مخارج دولت را کاهش، مالیات را افزایش و حجم پول را کاهش دهد. چنین اقدامات سیاستی به بهترین شکل از علم اقتصاد کلان برای با ثبات کردن اقتصاد استفاده می‌کند و همه از منافع حاصل از آن بهره‌مند می‌شوند.
گروهی دیگر از اقتصاددانان منتقد تلاش دولت برای با ثبات کردن اقتصاد هستند. این گروه معتقدند که دولت باید از سیاست‌گذاری اقتصاد‌کلان دست بردارد(6). در نگاه اول، ممکن است چنین عقیده‌ای تعجب‌آور باشد. اگر ما می‌دانیم که چگونه می‌توان از شدت چرخه‌های تجاری کاست، چرا این عده از دولت می‌خواهند تا از سیاست مالی و پولی برای با ثبات کردن اقتصاد استفاده نکند؟ این گروه معتقدند اگرچه در تئوری می‌توان از این ابزارها برای با ثبات کردن اقتصاد استفاده کرد، ولی چندین مانع اساسی در به‌کارگیری آنها در عمل وجود دارد.
تاخیر در اجرا و اثر سیاست
اگر آثار سیاست بلافاصله پدیدار می‌شد، باثبات‌سازی اقتصادی کار آسانی می‌بود. در چنین شرایطی سیاست‌گذاری همانند راندن اتومبیل است: سیاست‌گذار ابزارهای خود را طوری تنظیم می‌کرد تا اقتصاد را روی مسیر مطلوب نگه دارد، اما سیاست‌گذاری اقتصادی بیشتر شبیه هدایت یک کشتی بزرگ است تا راندن یک اتومبیل. اتومبیل بلافاصله بعد از چرخش فرمان، تغییر مسیر می‌دهد، بر عکس، کشتی مدتی بعد از اینکه سکان آن تنظیم شده است تغییر مسیر می‌دهد و هنگامی که تغییر جهت شروع شد، تا مدتی بعد از قرارگیری سکان در حالت طبیعی، چرخش ادامه می‌یابد. یک ناخدای بی‌تجربه احتمالا سکان را بیش از اندازه می‌چرخاند و بعد از اینکه به اشتباه خود پی برد، با چرخاندن بیش از حد سکان در جهت مخالف، زیادی واکنش داده و در نتیجه مسیر کشتی به دنبال تلاش مکرر او برای تصحیح اشتباهات قبلی ناپایدار می‌شود.
همانند ناخدای کشتی، سیاست‌گذار اقتصادی نیز با مساله تاخیرات طولانی مواجه است. در واقع حتی می‌توان گفت که مشکل آنها دوچندان است، زیرا پیش‌بینی طول تاخیر‌ها دشوار است. این تاخیرات طولانی و متغیر، مدیریت سیاست مالی و پولی را بسیار پیچیده می‌کند.
اقتصاددانان بین دو تاخیر در باثبات‌سازی اقتصادی تفاوت قائل می‌شوند: تاخیر درونی(7) و تاخیر بیرونی(8). تاخیر درونی مدت زمان بین وارد شدن شوک به اقتصاد و واکنش سیاستی است که در مقابل آن انجام می‌شود. این تاخیر از آنجا به وجود می‌آید که مدتی زمان لازم است تا سیاست‌گذار تشخیص دهد شوک به اقتصاد وارد شده تا سیاست مناسب را در برابر آن انتخاب کند. تاخیر بیرونی مدت زمان بین واکنش سیاستی و اثرات آن روی اقتصاد است. علت وجودی این تاخیر اثرناپذیری بلافاصله مخارج، درآمد و اشتغال از سیاست است.
مشکل اصلی سیاست مالی در باثبات‌سازی اقتصادی، وجود تاخیر داخلی طولانی است. البته این مشکل به نوع شرایط قانون‌گذاری یک کشور بستگی دارد. به عنوان مثال در ایالات‌متحده این مشکل حادتر است، زیرا تغییر در مخارج یا مالیات نیازمند تایید رییس‌جمهور و هر دو مجلس کنگره (سنا و نمایندگان) است. روند قانون‌گذاری کند و طاقت فرسا معمولا باعث تاخیر شده که در نتیجه آن سیاست مالی به ابزاری نادقیق برای با ثبات کردن اقتصاد تبدیل می‌شود. تاخیر داخلی در کشورهایی که به صورت پارلمانی اداره می‌شوند، مانند انگلستان، کوتاه‌تر است؛ زیرا حزبی که قدرت را در اختیار دارد می‌تواند سریع‌تر تغییر در سیاست را به وجود آورد.
سیاست پولی نسبت به سیاست مالی تاخیر درونی بسیار کوتاه‌تری دارد، زیرا بانک مرکزی می‌تواند در کمتر از یک روز سیاست جدیدی را در نظر گرفته و آن را اعمال کند، اما در مقابل تاخیر بیرونی قابل‌توجهی دارد. سیاست پولی از طریق تغییر عرضه پول و به دنبال آن تغییر در نرخ بهره و سرمایه‌گذاری عمل می‌کند، اما بسیاری از بنگاه‌ها برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود را از مدت‌ها قبل تعیین می‌کنند، بنابراین تصور نمی‌شود که تغییر در سیاست پولی تا حدود شش ماه بعد از انجام آن بر فعالیت‌های اقتصادی اثر بگذارد.


کاربر گرامی اجازه مشاهده کامل مطلب را ندارید.جهت مشاهده مطالب می بایست عضو سایت شوید و یا در صورتیکه قبلا عضو شده اید با نام کاربری خود به سایت وارد شوید
ورود / ثبت نام


ارسال محتوا به دوستان نظرات خود را در رازنامه ثبت کنید                به اشتراک گذاری محتوا در فیسبوک به اشتراک گذاری محتوا در گوگل پلاس به اشتراک گذاری محتوا در لینکدین به اشتراک گذاری محتوا در توی تر

مشخصات ثبت اطلاعات

مدیریت رازنامه

مدیریت رازنامه

تاریخ ثبت:
1389/09/07
بروزرسانی:
1389/09/07
آخرین مشاهده:
1396/09/04

نظرات و پیشنهادات


تازه های رازنامه

رازنامه در شبکه های اجتماعی
دریافت نسخه اندروید از رازنامه دریافت نسخه اندروید از گوگل دریافت نسخه اندروید از بازار
تمامی حقوق طراحی ,ساخت وعرضه متعلق به مشاوره رازنامه می باشد.
شرایط و مقررات استفاده از رازنامه . .