دریافت آخرین اطلاعات رازنامه
با ثبت پست الکترونیکی خود و یا دوستان خود همیشه از آخرین اطلاعات سایت آگاه شوید.

دریافت آخرین اطلاعات رازنامه

مشاوره در رازنامه

فهرست مشاورین
    با سلام در اظهار نامه سال 94 که امسال رسیدگی شده است به اشتباه پیش پرداخت اجاره دفتر در قسمت هزینه های اجاره وارد شده است با توجه به اینکه اظهارنامه سال 95 نیز بر همین مبنا ارسال شده است ممیز مالیات ب
    محمدرضا (فرزاد) جهانشاهلو
    محمدرضا (فرزاد) جهانشاهلو
    با عرض سلام و خسته نباشید من از خرداد ۹۴ در مدرسه ای مشغول به کار بوده ام که از دی تا خرداد همان سال را از مرخصی زایمان استفاده کردم و از تیر ۹۵ دوباره مشغول به کار شده ام . اکنون مدیر مدرسه میخواهد ر
    تقی بیات
    تقی بیات
    سلام، برخی از مشاوران ارشد مالیاتی اظهار می دارند قانونی وجود دارد که شرکتها می توانند در ابندای هر سال شماره فاکتورهای خود را از یک شروع کنند(با توجه به قانون ارزش افزوده که صدور فاکتور و شماره رایا
    علیرضا سربی
    علیرضا سربی
    سلام گاهی در زندگی نامزدی مشکلی بین دختر و پسر پیش امده و دختر از پسر زده میشود. به هر دلیلی که پسر به دختر اهمیتی نمیدهد این دوران نامزدی به زندگی زیر یک سفف ختم‌نمیشود . شما از طلاق و پیامد هایش
    فریبا داداشلو
    فریبا داداشلو
    سلام بازاری راکد ‌در جامعه حکفرماست. من‌تاجر نیستم. منتها با سرمایه ای که کمتر از یک‌میلیارد دارم. چ کاری دست بزنم؟ شاید از حرفه و جربزه حرف بزنید. ولی شما از کار و حرفه ای بگید بالاخره من میتون
    سید علیرضا هاشمی نکو
    سید علیرضا هاشمی نکو
    سلام خسته نباشید بنده ترم اخرکارشناسی ارشدحسابداری هستم دررابطه باانتخاب موضوع جدید پایان نامه مشکل دارم اگرامکان داره شمامرا راهنمایی کنیدکه موضوع جدید برای پایان نامه ازکجامیتونم پیداکنم.باتشکر
    سید مهدی حجازی
    سید مهدی حجازی
    ba salam.man dar sherkati kar mikardam ke bime nashodam .tanha madrakam mohro emzae modire sherkat ke taeid karde man karmande sherkatamro daram.mitonam bara bazneshastegi eghdam konam,chon 20sal mish
    علیرضا سربی
    علیرضا سربی
    سلام روزتون بخیر دختری 26 ساله هستم که یک سال از ازدواجم میگذره.و فعلا در دوران عقد هستم.از شوهرم و خانوادش راضیم و شوهرم رو خیلی دوست دارم.ما زندگی عاشقانه ای رو شروع کردیم و شوهرم منو خیلی دوستم دا
    فریبا داداشلو
    فریبا داداشلو
    سلام در حال حاضر وام و تسهیلات به بخش های تولیدی و همچنین راه اندازی کارخونه های کوچیک چه جوره؟ و مبلغی که میدن با جزییاتو بگید . و بگید که کدوم بانکها بیشتر اهمیت میدن . دولتی یا خصوصی؟
    سید مهدی حجازی
    سید مهدی حجازی
    سلام. اینده بازار رو چگونه میبینید؟ من اندک پولی به مبلغ چهارصد میلیون دارم‌. بزارم بانک و سود بگیرم. هرچند از بانک خسته شدم. یا دست بکار دیگه ای بزنم. راهکار بدید لطفا
    حمید رضا تاج نسائی
    حمید رضا تاج نسائی
    سلام خسته نباشید، آیا پدرانی که دخترشان زیر 18 سال ازدواج می کنند تا سن 18 سالگی باید حق اولاد بگیرند؟ آیا در سن 18 سالگی حق اولاد دختران حتی اگر ازدواج نکرده باشند باید قطع شود؟
    سید مهدی حجازی
    سید مهدی حجازی
    سلام وقت بخیر من یک ارتیکل از یک سند (در شهریورماه95) رو در دفتر روزنامه ثبت نکردم اما دو طرف حساب اون ارتیکل رو در دفتر کل ثبت کردم (خودکاری هم شده) و در محاسبات پایان سال مربوط به ترازنامه و سود و
    مصطفی عبدی
    مصطفی عبدی
    با سلام و وقت بخیر من به تازگی میخواستم حسابداری یه تولیدی فراوده های لبنی راشروع کنم میتونم خواهش کنم اگر اطلاعاتی یا نکته ای درمورد انجام امور حساب ها که مختص این نوع فعالیت باشدرا اگر لطف کنید به م
    علیرضا سربی
    علیرضا سربی
    سلام . من کارت بازرگانی میخام. چ جوری و از کجا اقدام‌کنم ؟ معمولا گرفتنش سخته؟ کارم تجارت نیست. منتها با پولم میخام کالا وارد کنم؟ ایا کسی ک کارت بازرگانی داره باید مالیات بده؟ معمولا چه مزیتی داره
    علیرضا سربی
    علیرضا سربی
    سلام درامد مالی خوبی دارم. منتها از پول در بانک انداختن خسته شدم. ب نظرم سود بانکی در بازه زمانی از ارزش پول کاسته میشه. شما راه حلی اسان جهت مدیریت بهتر سرمایه و پول بنده بهم پیشنهاد میکنید؟
    سعید شمس ایلی
    سعید شمس ایلی
    با سلام و عرض ادب من یک سوال در ارتباط با بیمه و لیست حقوق داشتم. ما یک کارمند داریم که بیمه اش خودش را رد می کنه (اینطور می گند) و ما می خواهیم اسم این شخص را در لیست حقوق رد کنیم و البته ماه قبل را
    مصطفی عبدی
    مصطفی عبدی
    سلام و تقدیم احترام اینجانب مدیر یک شرکت مهندسی هستم که اکثرا دارای کارفرمای دولتی هستیم. با توجه به شرایط بد اقتصادی، اغلب کارفرماهای ما در سال 95 بابت مطالبات ما سند اعتباری ثبت کردند و پرداخت نقدی
    مصطفی عبدی
    مصطفی عبدی
    سلام نظرتون در مورد راه اندازی کارخونه ظروف یکبار مصرف و همچنین نوار بهداشتی چیه؟ چقد هزینه میخوره؟ ایا باید در شهرک صنعتی ایجاد کنم؟
    حمید رضا تاج نسائی
    حمید رضا تاج نسائی
    سلام یه میلیارد پول دارم. مشاوره ای بده میخوام کمپانی کوچکی یا کارخونه کوچکی راه بندازم و توسعه بدم.
    پویا محمودی
    پویا محمودی
    با سلام و عرض ادب یک سوال در ارتباط با بیمه و لیست حقوق داشتم. ما کارمندی داریم که بیمه اش را به صورت شخصی خودش رد می کنه (یعنی اینطور به ما گفتند) می خواستم بدونم می توانیم شماره بیمه اش را در لیست
    علیرضا سربی
    علیرضا سربی
نظر شما چیست
به نظر شما کدام سرمایه گذاری در سال 1392 سودآور خواهد بود؟



[ مشاهده نتایج | نظرسنجی ها ]

آراء: 707 | نظرات: 0

برگزیده رازنامه

آیا سیاست‌گذاران مالی و پولی باید اقتصاد را با ثبات کنند؟

منبع: دنیای اقتصاد تاریخ انتشار: 1389-09-07
نویسنده: مترجم: مرتضی سحرخیز
چکیده:

اطراف ما بحث در مورد سیاست‌گذاری اقتصاد فراوان وجود دارد. رییس‌جمهور باید مالیات را افزایش دهد تا کسری بودجه کاهش یابد یا اینکه نباید در مورد آن نگران باشد. بانک مرکزی باید نرخ بهره را کاهش دهد تا اقتصاد از رکود خارج شود یا برای جلوگیری از تورم بالاتر نباید این کار را انجام دهد.



آیا سیاست‌گذاران مالی و پولی باید اقتصاد را با ثبات کنند؟


 اطراف ما بحث در مورد سیاست‌گذاری اقتصاد فراوان وجود دارد. رییس‌جمهور باید مالیات را افزایش دهد تا کسری بودجه کاهش یابد یا اینکه نباید در مورد آن نگران باشد. بانک مرکزی باید نرخ بهره را کاهش دهد تا اقتصاد از رکود خارج شود یا برای جلوگیری از تورم بالاتر نباید این کار را انجام دهد. مجلس باید برای رشد سریع‌تر اقتصادی سیستم مالیاتی را اصلاح کند یا این اصلاحات باید در جهت رسیدن به توزیع عادلانه‌تری از درآمد باشد.  

هر چند که در ادامه قصد داریم تا با پنج پرسش سنتی اقتصادکلان و نظرات موافقان و مخالفان آن آشنا شویم، اما چرا اختلاف نظر بین اقتصاددانان وجود دارد؟ اقتصاددانان معمولا به دلیل پیشنهادات متناقض به سیاست‌گذار مورد انتقاد قرار می‌گیرند. خالی از لطف نیست که دو دلیل عمده این موضوع را به طور خلاصه بررسی کنیم.
چند قرن پیش، منجمین در رابطه با اینکه کدام یک از خورشید یا زمین در مرکز منظومه شمسی قرار دارد با یکدیگر اختلاف نظر داشتند. همان طور که می‌دانیم دانش چیزی جز جست‌و‌جو برای درک محیط پیرامون ما نیست؛ بنابراین جای تعجب ندارد که با ادامه جست‌و‌جو، دانشمندان در مورد جهتی که حقیقت در آن قرار گرفته است با یکدیگر اختلاف داشته باشند. اقتصاد نیز علم جوانی است و هنوز مطالب زیادی برای یاد گرفتن وجود دارد. در نتیجه اقتصاددانان گاهی به دلیل احساس متفاوت در مورد تئوری‌های مختلف یا اندازه پارامترهای مهم با یکدیگر اختلاف نظر دارند. در ادامه بحث، یک مثال جالب این موضوع را در قالب دو دیدگاه سنتی و ریکاردو در مورد آثار بدهی دولت خواهیم دید.
دومین علت عمده اختلاف میان اقتصاددانان تفاوت در ارزش‌ها است. به عنوان مثال دو فرد الف و ب را در نظر بگیرید که هر دو به مقدار مساوی از چاه آب شهر استفاده می‌کنند. برای نگهداری از چاه، شهردار قصد دارد تا از ساکنین شهر مالیات بگیرد. درآمد فرد الف 500 هزار تومان و از او 50 هزار تومان یا 10 درصد درآمدش مالیات گرفته می‌شود. درآمد فرد ب 100 هزار تومان است و مالیات او 20 هزار تومان برابر با 20 درصد درآمدش تعیین شده است. آیا این سیاست عادلانه است؟ اگر چنین نیست کدامیک زیاد و کدامیک کم مالیات می‌دهد؟ همانطور که واضح است پاسخ دادن به این سوالات ساده نیست و تکامل علم اقتصاد نیز نمی‌تواند بگوید که کدامیک از آنها مالیات بیشتری می‌دهد.
در ادامه پرسش اول پاسخ داده می‌شود، باقی پرسش‌ها نیز روزهای یکشنبه ازنظر خوانندگان خواهد گذشت.


سیاست‌گذاران با ثبات کردن اقتصاد را به عنوان یکی از اولین وظایف خود تلقی می‌کنند. به عنوان مثال در ایالات‌متحده، تحلیل اقتصاد کلان یکی از وظایف عادی گروه مشاوران اقتصادی(1)، اداره بودجه کنگره(2)، بانک مرکزی(3) و دیگر سازمان‌های دولتی است. هنگامی که کنگره یا رییس‌جمهور در حال بررسی تغییر عمده‌ای در سیاست مالی است یا بانک مرکزی به تغییر عمده‌ای در سیاست پولی فکر می‌کند یکی از مباحث اصلی این است که تغییرات مورد نظر چگونه بر تورم و بیکاری اثر خواهند گذاشت و آیا تقاضای کل باید ترغیب(4) یا تضعیف(5) شود؟
اگرچه دولت مدت‌ها سیاست‌های مالی و پولی را در اختیار خود داشته است، اما تفکری که باید از این ابزارها برای با ثبات کردن اقتصاد استفاده کند، بسیار جدید است. دولت، اولین بار، به کمک قانون کار سال 1946 خود را مسوول عملکرد اقتصاد‌کلان دانست. این قانون زمانی نوشته شد که خاطره رکود بزرگ هنوز تازه بود و می‌گوید: «سیاست‌گذاری مداوم و مسوولیت دولت فدرال این است که تولید و اشتغال کامل را برقرار کند.» قانون‌گذارانی که آن را نوشتند بر این باور بودند، (همان طور که بسیاری از اقتصاددانان بر‌این باورند) که اگر دولت نقش فعالی در اقتصاد نداشته باشد وقایعی مانند رکود بزرگ می‌تواند بارها و بارها تکرار شود. اما حتی اگر سیاست‌گذاران بتوانند روی نوسانات کوتاه‌مدت اقتصادی اثر بگذارند، آیا به این معنی است که باید این کار را انجام دهند؟
اولین بحث ما پیرامون این است که آیا سیاست‌گذاران مالی و پولی باید از ابزارهای در اختیار خود برای هموار‌کردن بالا و پایین‌های چرخه‌های تجاری استفاده کنند یا خیر؟
برای بسیاری از اقتصاددانان سیاست‌گذاری فعال دولت ساده و روشن است. زمانی که خانوار و بنگاه نسبت به آینده اقتصاد بدبین می‌شوند، مخارج خود را کاهش داده و به دنبال آن تقاضای کل برای کالا و خدمات کاهش می‌یابد. بنگاه بخشی از کارگران خود را اخراج کرده، بیکاری افزایش یافته، تولید ناخالص داخلی واقعی و سایر شاخص‌های درآمد کاهش می‌یابند. افزایش بیکاری و کاهش درآمد، بدبینی اولیه را تایید کرده و به رکود دامن می‌زند. چنین رکودی هیچ منفعتی برای اقتصاد ندارد و تنها باعث هدر رفتن منابع می‌شود. کارگرانی که تنها به دلیل تقاضای ناکافی شغل خود را از دست داده‌اند ترجیح می‌دادند که چنین نمی‌شد. صاحبان سرمایه نیز که کارخانه‌هایشان در زمان رکود بی‌استفاده مانده‌اند مایل بودند که مشغول تولید کالا و خدمات با ارزش باشند تا سود به دست آورند.
برخی معتقدند دلیلی وجود ندارد که جامعه از رکود و رونق چرخه‌های تجاری رنج بکشد. پیشرفت علم اقتصادکلان به سیاست‌گذار نشان داده است که چگونه از شدت نوسانات اقتصادی بکاهد و با استفاده از سیاست‌ مالی و پولی در خلاف جهت باد تغییرات اقتصادی، تقاضای کل و به دنبال آن تولید و اشتغال را با ثبات کند. زمانی که تقاضای کل برای تضمین اشتغال کامل ناکافی است، سیاست‌گذار باید مخارج دولت را افزایش، مالیات را کاهش و حجم پول را افزایش دهد. بر عکس، زمانی که تقاضای کل بیش از اندازه است و احتمال بروز تورم بالاتر وجود دارد، سیاست‌گذار باید مخارج دولت را کاهش، مالیات را افزایش و حجم پول را کاهش دهد. چنین اقدامات سیاستی به بهترین شکل از علم اقتصاد کلان برای با ثبات کردن اقتصاد استفاده می‌کند و همه از منافع حاصل از آن بهره‌مند می‌شوند.
گروهی دیگر از اقتصاددانان منتقد تلاش دولت برای با ثبات کردن اقتصاد هستند. این گروه معتقدند که دولت باید از سیاست‌گذاری اقتصاد‌کلان دست بردارد(6). در نگاه اول، ممکن است چنین عقیده‌ای تعجب‌آور باشد. اگر ما می‌دانیم که چگونه می‌توان از شدت چرخه‌های تجاری کاست، چرا این عده از دولت می‌خواهند تا از سیاست مالی و پولی برای با ثبات کردن اقتصاد استفاده نکند؟ این گروه معتقدند اگرچه در تئوری می‌توان از این ابزارها برای با ثبات کردن اقتصاد استفاده کرد، ولی چندین مانع اساسی در به‌کارگیری آنها در عمل وجود دارد.
تاخیر در اجرا و اثر سیاست
اگر آثار سیاست بلافاصله پدیدار می‌شد، باثبات‌سازی اقتصادی کار آسانی می‌بود. در چنین شرایطی سیاست‌گذاری همانند راندن اتومبیل است: سیاست‌گذار ابزارهای خود را طوری تنظیم می‌کرد تا اقتصاد را روی مسیر مطلوب نگه دارد، اما سیاست‌گذاری اقتصادی بیشتر شبیه هدایت یک کشتی بزرگ است تا راندن یک اتومبیل. اتومبیل بلافاصله بعد از چرخش فرمان، تغییر مسیر می‌دهد، بر عکس، کشتی مدتی بعد از اینکه سکان آن تنظیم شده است تغییر مسیر می‌دهد و هنگامی که تغییر جهت شروع شد، تا مدتی بعد از قرارگیری سکان در حالت طبیعی، چرخش ادامه می‌یابد. یک ناخدای بی‌تجربه احتمالا سکان را بیش از اندازه می‌چرخاند و بعد از اینکه به اشتباه خود پی برد، با چرخاندن بیش از حد سکان در جهت مخالف، زیادی واکنش داده و در نتیجه مسیر کشتی به دنبال تلاش مکرر او برای تصحیح اشتباهات قبلی ناپایدار می‌شود.
همانند ناخدای کشتی، سیاست‌گذار اقتصادی نیز با مساله تاخیرات طولانی مواجه است. در واقع حتی می‌توان گفت که مشکل آنها دوچندان است، زیرا پیش‌بینی طول تاخیر‌ها دشوار است. این تاخیرات طولانی و متغیر، مدیریت سیاست مالی و پولی را بسیار پیچیده می‌کند.
اقتصاددانان بین دو تاخیر در باثبات‌سازی اقتصادی تفاوت قائل می‌شوند: تاخیر درونی(7) و تاخیر بیرونی(8). تاخیر درونی مدت زمان بین وارد شدن شوک به اقتصاد و واکنش سیاستی است که در مقابل آن انجام می‌شود. این تاخیر از آنجا به وجود می‌آید که مدتی زمان لازم است تا سیاست‌گذار تشخیص دهد شوک به اقتصاد وارد شده تا سیاست مناسب را در برابر آن انتخاب کند. تاخیر بیرونی مدت زمان بین واکنش سیاستی و اثرات آن روی اقتصاد است. علت وجودی این تاخیر اثرناپذیری بلافاصله مخارج، درآمد و اشتغال از سیاست است.
مشکل اصلی سیاست مالی در باثبات‌سازی اقتصادی، وجود تاخیر داخلی طولانی است. البته این مشکل به نوع شرایط قانون‌گذاری یک کشور بستگی دارد. به عنوان مثال در ایالات‌متحده این مشکل حادتر است، زیرا تغییر در مخارج یا مالیات نیازمند تایید رییس‌جمهور و هر دو مجلس کنگره (سنا و نمایندگان) است. روند قانون‌گذاری کند و طاقت فرسا معمولا باعث تاخیر شده که در نتیجه آن سیاست مالی به ابزاری نادقیق برای با ثبات کردن اقتصاد تبدیل می‌شود. تاخیر داخلی در کشورهایی که به صورت پارلمانی اداره می‌شوند، مانند انگلستان، کوتاه‌تر است؛ زیرا حزبی که قدرت را در اختیار دارد می‌تواند سریع‌تر تغییر در سیاست را به وجود آورد.
سیاست پولی نسبت به سیاست مالی تاخیر درونی بسیار کوتاه‌تری دارد، زیرا بانک مرکزی می‌تواند در کمتر از یک روز سیاست جدیدی را در نظر گرفته و آن را اعمال کند، اما در مقابل تاخیر بیرونی قابل‌توجهی دارد. سیاست پولی از طریق تغییر عرضه پول و به دنبال آن تغییر در نرخ بهره و سرمایه‌گذاری عمل می‌کند، اما بسیاری از بنگاه‌ها برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود را از مدت‌ها قبل تعیین می‌کنند، بنابراین تصور نمی‌شود که تغییر در سیاست پولی تا حدود شش ماه بعد از انجام آن بر فعالیت‌های اقتصادی اثر بگذارد.


کاربر گرامی اجازه مشاهده کامل مطلب را ندارید.جهت مشاهده مطالب می بایست عضو سایت شوید و یا در صورتیکه قبلا عضو شده اید با نام کاربری خود به سایت وارد شوید
ورود / ثبت نام


ارسال محتوا به دوستان نظرات خود را در رازنامه ثبت کنید                به اشتراک گذاری محتوا در فیسبوک به اشتراک گذاری محتوا در گوگل پلاس به اشتراک گذاری محتوا در لینکدین به اشتراک گذاری محتوا در توی تر

مشخصات ثبت اطلاعات

مدیریت رازنامه

مدیریت رازنامه

تاریخ ثبت:
1389/09/07
بروزرسانی:
1389/09/07
آخرین مشاهده:
1396/06/31

نظرات و پیشنهادات


تازه های رازنامه

رازنامه در شبکه های اجتماعی
تمامی حقوق طراحی ,ساخت وعرضه متعلق به مشاوره رازنامه می باشد.
شرایط و مقررات استفاده از رازنامه . .