دریافت آخرین اطلاعات رازنامه
با ثبت پست الکترونیکی خود و یا دوستان خود همیشه از آخرین اطلاعات سایت آگاه شوید.

دریافت آخرین اطلاعات رازنامه

مشاوره در رازنامه

فهرست مشاورین
    با سلام در اظهار نامه سال 94 که امسال رسیدگی شده است به اشتباه پیش پرداخت اجاره دفتر در قسمت هزینه های اجاره وارد شده است با توجه به اینکه اظهارنامه سال 95 نیز بر همین مبنا ارسال شده است ممیز مالیات ب
    محمدرضا (فرزاد) جهانشاهلو
    محمدرضا (فرزاد) جهانشاهلو
    با عرض سلام و خسته نباشید من از خرداد ۹۴ در مدرسه ای مشغول به کار بوده ام که از دی تا خرداد همان سال را از مرخصی زایمان استفاده کردم و از تیر ۹۵ دوباره مشغول به کار شده ام . اکنون مدیر مدرسه میخواهد ر
    تقی بیات
    تقی بیات
    سلام، برخی از مشاوران ارشد مالیاتی اظهار می دارند قانونی وجود دارد که شرکتها می توانند در ابندای هر سال شماره فاکتورهای خود را از یک شروع کنند(با توجه به قانون ارزش افزوده که صدور فاکتور و شماره رایا
    علیرضا سربی
    علیرضا سربی
    سلام گاهی در زندگی نامزدی مشکلی بین دختر و پسر پیش امده و دختر از پسر زده میشود. به هر دلیلی که پسر به دختر اهمیتی نمیدهد این دوران نامزدی به زندگی زیر یک سفف ختم‌نمیشود . شما از طلاق و پیامد هایش
    فریبا داداشلو
    فریبا داداشلو
    سلام بازاری راکد ‌در جامعه حکفرماست. من‌تاجر نیستم. منتها با سرمایه ای که کمتر از یک‌میلیارد دارم. چ کاری دست بزنم؟ شاید از حرفه و جربزه حرف بزنید. ولی شما از کار و حرفه ای بگید بالاخره من میتون
    سید علیرضا هاشمی نکو
    سید علیرضا هاشمی نکو
    سلام خسته نباشید بنده ترم اخرکارشناسی ارشدحسابداری هستم دررابطه باانتخاب موضوع جدید پایان نامه مشکل دارم اگرامکان داره شمامرا راهنمایی کنیدکه موضوع جدید برای پایان نامه ازکجامیتونم پیداکنم.باتشکر
    سید مهدی حجازی
    سید مهدی حجازی
    ba salam.man dar sherkati kar mikardam ke bime nashodam .tanha madrakam mohro emzae modire sherkat ke taeid karde man karmande sherkatamro daram.mitonam bara bazneshastegi eghdam konam,chon 20sal mish
    علیرضا سربی
    علیرضا سربی
    سلام روزتون بخیر دختری 26 ساله هستم که یک سال از ازدواجم میگذره.و فعلا در دوران عقد هستم.از شوهرم و خانوادش راضیم و شوهرم رو خیلی دوست دارم.ما زندگی عاشقانه ای رو شروع کردیم و شوهرم منو خیلی دوستم دا
    فریبا داداشلو
    فریبا داداشلو
    سلام در حال حاضر وام و تسهیلات به بخش های تولیدی و همچنین راه اندازی کارخونه های کوچیک چه جوره؟ و مبلغی که میدن با جزییاتو بگید . و بگید که کدوم بانکها بیشتر اهمیت میدن . دولتی یا خصوصی؟
    سید مهدی حجازی
    سید مهدی حجازی
    سلام. اینده بازار رو چگونه میبینید؟ من اندک پولی به مبلغ چهارصد میلیون دارم‌. بزارم بانک و سود بگیرم. هرچند از بانک خسته شدم. یا دست بکار دیگه ای بزنم. راهکار بدید لطفا
    حمید رضا تاج نسائی
    حمید رضا تاج نسائی
    سلام خسته نباشید، آیا پدرانی که دخترشان زیر 18 سال ازدواج می کنند تا سن 18 سالگی باید حق اولاد بگیرند؟ آیا در سن 18 سالگی حق اولاد دختران حتی اگر ازدواج نکرده باشند باید قطع شود؟
    سید مهدی حجازی
    سید مهدی حجازی
    سلام وقت بخیر من یک ارتیکل از یک سند (در شهریورماه95) رو در دفتر روزنامه ثبت نکردم اما دو طرف حساب اون ارتیکل رو در دفتر کل ثبت کردم (خودکاری هم شده) و در محاسبات پایان سال مربوط به ترازنامه و سود و
    مصطفی عبدی
    مصطفی عبدی
    با سلام و وقت بخیر من به تازگی میخواستم حسابداری یه تولیدی فراوده های لبنی راشروع کنم میتونم خواهش کنم اگر اطلاعاتی یا نکته ای درمورد انجام امور حساب ها که مختص این نوع فعالیت باشدرا اگر لطف کنید به م
    علیرضا سربی
    علیرضا سربی
    سلام . من کارت بازرگانی میخام. چ جوری و از کجا اقدام‌کنم ؟ معمولا گرفتنش سخته؟ کارم تجارت نیست. منتها با پولم میخام کالا وارد کنم؟ ایا کسی ک کارت بازرگانی داره باید مالیات بده؟ معمولا چه مزیتی داره
    علیرضا سربی
    علیرضا سربی
    سلام درامد مالی خوبی دارم. منتها از پول در بانک انداختن خسته شدم. ب نظرم سود بانکی در بازه زمانی از ارزش پول کاسته میشه. شما راه حلی اسان جهت مدیریت بهتر سرمایه و پول بنده بهم پیشنهاد میکنید؟
    سعید شمس ایلی
    سعید شمس ایلی
    با سلام و عرض ادب من یک سوال در ارتباط با بیمه و لیست حقوق داشتم. ما یک کارمند داریم که بیمه اش خودش را رد می کنه (اینطور می گند) و ما می خواهیم اسم این شخص را در لیست حقوق رد کنیم و البته ماه قبل را
    مصطفی عبدی
    مصطفی عبدی
    سلام و تقدیم احترام اینجانب مدیر یک شرکت مهندسی هستم که اکثرا دارای کارفرمای دولتی هستیم. با توجه به شرایط بد اقتصادی، اغلب کارفرماهای ما در سال 95 بابت مطالبات ما سند اعتباری ثبت کردند و پرداخت نقدی
    مصطفی عبدی
    مصطفی عبدی
    سلام نظرتون در مورد راه اندازی کارخونه ظروف یکبار مصرف و همچنین نوار بهداشتی چیه؟ چقد هزینه میخوره؟ ایا باید در شهرک صنعتی ایجاد کنم؟
    حمید رضا تاج نسائی
    حمید رضا تاج نسائی
    سلام یه میلیارد پول دارم. مشاوره ای بده میخوام کمپانی کوچکی یا کارخونه کوچکی راه بندازم و توسعه بدم.
    پویا محمودی
    پویا محمودی
    با سلام و عرض ادب یک سوال در ارتباط با بیمه و لیست حقوق داشتم. ما کارمندی داریم که بیمه اش را به صورت شخصی خودش رد می کنه (یعنی اینطور به ما گفتند) می خواستم بدونم می توانیم شماره بیمه اش را در لیست
    علیرضا سربی
    علیرضا سربی
نظر شما چیست
به نظر شما کدام سرمایه گذاری در سال 1392 سودآور خواهد بود؟



[ مشاهده نتایج | نظرسنجی ها ]

آراء: 707 | نظرات: 0

برگزیده رازنامه

سرمایه انکار شده

منبع: سرمایه تاریخ انتشار: 1387-06-08
نویسنده: مترجم:
چکیده:

این مقاله خصوصیات اصلی جامعه شناسی فرهنگ پی یر بوردیو را به لحاظ سهم بالقوه آنها در جامعه شناسی دین بررسی می کند. بوردیو خود توجه اندکی به مطالعه مذهب معطوف داشته است اما خصوصیات عمده رویکرد او به مطالعه فرهنگ، ملهم از ماتریالیسم کارل مارکس و به خصوص جامعه شناسی دین ماکس وبر است.


سرمایه انکار شده 

ترجمه: شفیعه صالحی:
 این مقاله خصوصیات اصلی جامعه شناسی فرهنگ پی یر بوردیو را به لحاظ سهم بالقوه آنها در جامعه شناسی دین بررسی می کند. بوردیو خود توجه اندکی به مطالعه مذهب معطوف داشته است اما خصوصیات عمده رویکرد او به مطالعه فرهنگ، ملهم از ماتریالیسم کارل مارکس و به خصوص جامعه شناسی دین ماکس وبر است. از برقراری ارتباط بین مطالعه فرهنگ، دین و اقتصاد سیاسی بوردیو به طرح قدرت نمادین در جامعه شناسی و در آن به موضوع مهم رابطه بین فرهنگ، قشربندی (اجتماعی) و قدرت می پردازد. او معتقد است مبارزه برای شناسایی اجتماعی، بعدی اساسی از کل حیات اجتماعی است. در این مبارزه منابع، فرآیند ها و نهاد های فرهنگی، افراد و گروه ها را در سلسله مراتب رقابتی و دائمی  سلطه نگه می دارد. او این ادعای جسورانه را مطرح می کند که همه رسوم و نماد های فرهنگی از سلایق هنری، سبک لباس و عادات غذاخوردن گرفته تا دین، علم و فلسفه - در واقع تا خود زبان - دربرگیرنده منافع هستند و کارکرد آنها افزایش تمایزات اجتماعی است. بوردیو به اینکه چگونه این مبارزات اجتماعی از طریق طبقه بندی نمادین تجزیه می شوند، چگونه رسوم فرهنگی افراد و گروه ها را در مراتب سلسله مقامی  و طبقاتی رقابتی قرار می دهند، چگونه میدان های نسبتاً مستقل تضاد، افراد و گروه ها را در مبارزه بر سر منابع ارزشمند به هم متصل می کنند، چگونه بازیگران مبارزه می کنند و به دنبال راهبرد هایی برای دستیابی به منافع خود در درون این میدان ها هستند و چگونه در چنین کنشی بازیگران ناآگاهانه نظام قشربندی اجتماعی را بازتولید می کنند، پرداخته و بر این اساس معتقد است فرهنگ عاری از محتوای سیاسی نیست بلکه نمودی از آن است.بوردیو در رویکرد خود به فرهنگ، اقتصاد سیاسی رسوم نمادین را مطرح می کند که شامل نظریه منافع نمادین، نظریه سرمایه فرهنگی و نظریه قدرت نمادین است. این نظریه ها، مباحث نظری منظم و معین نیستند بلکه موضوعاتی توجیهی هستند که با یکدیگر تداخل می کنند و در هم ادغام می شوند. این موضوعات متاثر از مکاتب متنوعی از جمله مارکسیسم، ساختارگرایی و پدیدارشناسی هستند اما همچنان که بروبیکر (1985) خاطرنشان می سازد بوردیو در آثار خود بیش از همه تحت  تاثیر ماکس وبر از مکتب جامعه شناختی کلاسیک است. بررسی تمام پیچیدگی این نظریه ها یا پوشش دادن به گستره کامل نوآوری های مفهومی  بوردیو در این مقاله کوتاه امکان پذیر نیست.این مقاله که در فصلنامه اقتصاد سیاسی شماره دهم منتشر شده نشان می دهد چگونه بوردیو از مارکس و جامعه شناسی دین وبر برای ایجاد و بسط جامعه شناسی رسوم فرهنگی کمک می گیرد.
---

فراگذشتن از آرمان گرایی و مادی گرایی
در کانون طرح فکری بوردیو به مدتی بیش از 30 سال، این مساله اساسی اندیشه اجتماعی غرب از زمان مارکس قرار دارد، یعنی بحث بین آرمان گرایی فرهنگی و مادی گرایی تاریخی، جامعه شناسی بوردیو، با ارائه روایتی مادی گرایانه ولی نه تقلیل گرایانه از حیات فرهنگی، نشان دهنده تلاشی جسورانه برای یافتن راهی از میان دو قطب مخالف و قدیمی یعنی ماتریالیسم - ایده آلیسم است. اندیشه او ابتدا از مارکس ولی سپس اساساً از وبر تاثیر می پذیرد.
مارکس
بوردیو همچون مارکس بر اولویت مبارزه و نابرابری اجتماعی مبتنی بر طبقه در جوامع مدرن تاکید می کند ولی به شدت منتقد روایت های تقلیل گرایانه اجتماعی از حیات فرهنگی و مذهبی است. بوردیو یک ماتریالیست است به این معنا که او ریشه آگاهی بشری را در حیات اجتماعی واقعی می جوید. او همچنین نگران اشکال آگاهی کاذب یا به بیان او «شناسایی نادرست» روابط مبتنی بر قدرت است. او این ایده مارکسی را می پذیرد که نظام های نمادین، کارکرد های اجتماعی سلطه و بازتولید نابرابری طبقاتی را انجام می دهد اما او از این دیدگاه از ایدئولوژی که عمدتاً به کارکرد های اجتماعی رسوم و کالا های نمادین می پردازد، بدون اینکه نشان دهد چگونه آنها خصوصیات ضروری قانون رسوم اجتماعی اند، انتقاد می کند.
در حالی که بوردیو این ادعای مارکسیستی را می پذیرد که مذهب، ایدئولوژی است اما با تفکیک بعد نمادین حیات اجتماعی به عنوان جزئی مجزا و مشتق از اجزای مادی بنیادی تر حیات اجتماعی مخالف است. به طور خلاصه او تمایز مفهومی زیرساخت/ روساخت مارکسیستی را که ریشه در دوگانگی آرمان گرایی/ مادی گرایی قدیمی دارد نمی پذیرد و معتقد است باید فراتر از این دوگانگی رفت. در اینجاست که بوردیو از مارکسیسم ساختارگرایی لویی آلتوسر، (1970) که یکی از منابع فکری مهم بوردیو در دهه های 1960 و 1970 بود، جدا می شود. بوردیو با نظریه مادی گرایانه اولیه آلتوسر و تاکید او بر استقلال نسبی دین و فرهنگ از اقتصاد و سیاست موافق است. با این حال موضع بوردیو اساساً آلتوسری نیست. بوردیو (1984 , 467 a:) با الهام گرفتن از رساله نخست مارکس درباره فویر باخ که تاکید بر وحدت اساسی کل حیات اجتماعی به عنوان فعالیتی عملی دارد، این ایده را که موجودیت اجتماعی را می توان تقسیم و به صورت سلسله مراتبی به عرصه های متمایزی چون عرصه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی سازماندهی کرد، نمی پذیرد. بوردیو به جای بررسی اشکال متنوع بیان زیرساخت و روساخت آلتوسری ها، استدلال می کند که این دو قلمرو اولاً نباید از هم جدا باشند. بوردیو می کوشد یک علم عمومی از رسوم را به رشته تحریر درآورد که ابعاد نمادین و مادی را به هم بپیوندد و بدین سان بر وحدت بنیادی حیات اجتماعی تاکید می کند. معهذا دغدغه اصلی بوردیو با مساله روابط بین ابعاد مادی و نمادین حیات اجتماعی و بین ساختار و عامل تا حدودی ناشی از برخورد های اولیه او با این سنت مارکسیستی خاص است.
وبر
بوردیو به خاطر استفاده از ابزار های مفهومی برای بسط نظریه ای درباره رسوم و کالا های نمادین که فراتر از تقلیل گرایی و آرمان گرایی طبقاتی رود از مارکس به ماکس وبر روی می آورد. بوردیو خاطر نشان می کند این ماکس وبر است: « برخلاف آنچه عموماً تصور می شود مخالف مارکس است. با نظریه ای معنوی از تاریخ، در واقع شیوه مادی گرایانه اندیشه را به میدان هایی می برد که مادی گرایی مارکسیستی عملاً آن میدان ها را به معنویت تسلیم می کند. » (1990 , 17 b:) بوردیو به وبر به عنوان کسی می نگرد که « اقتصاد سیاسی دین » را مطرح می کند که « توانایی کامل تحلیل مادی گرایانه از دین را آشکار می کند بدون آنکه خصوصیات نمادین واقعی این پدیده را از بین ببرد.
(1990 , 36 a:) یکی از اهداف اصلی جامعه شناسی بوردیو بسط دادن مدل وبر برای اقتصاد سیاسی دین به کل حیات اجتماعی و فرهنگی است. در واقع، بوردیو جامعه شناسی فرهنگ خود را دارای ویژگی جامعه شناسی وبر می داند که از « مدل اقتصادی برای تعمیم دادن نقد ماتریالیستی به قلمرو دین استفاده کرد. (a:107,1990) این ماده گرایی باید ماده گرایی « عام » یا « رادیکال » باشد، ولی باید ماتریالیستی باشد که از تقلیل گرایی طبقاتی که به اعتقاد بوردیو (1990،b:17; 1993:217) مشخصه مارکسیسم است، اجتناب ورزد. بوردیو بر این باور است که در این ماده گرایی عام، راهی برای فراگذشتن از دوگانگی ماده گرایی، آرمان گرایی قدیمی در علوم اجتماعی یافته است.
منافع نمادین
اثر بوردیو شرح و بسط مهمی از مفهوم ماکس درباره وبر منافع و کالاهای آرمانی است (280 Gerth and Mills 1970: ). ایده « نفع مذهبی » از تاکید وبر بر ویژگی « این جهانی » رفتار ناشی از باور مذهبی گرفته شده است. وبر می نویسد « ابتدایی ترین اشکال رفتار متاثر از عوامل جادویی یا مذهبی به این جهان گرایش دارند .»(399 :1978) او در ادامه تاکید می کند. « اندیشه یا رفتار جادویی یا مذهبی نباید از دامنه رفتار هدفمند روزمره جدا باشد، مخصوصاً با توجه به اینکه اهداف کنش های جادویی یا مذهبی عمدتاً اقتصادی است. » (Weber,1978:400) بوردیو استدلال می کند با تاکید بر « ویژگی این جهانی » رفتار ناشی از عوامل مذهبی، وبر « طریقی را برای ربط دادن مضامین گفتمان اسطوره ای (و حتی نحو آن) به منافع مذهبی کسانی که آن را تولید، ترویج و دریافت می کنند، عرضه می کند.» (1990، b:4) بنابراین وبر وسیله ای برای اتصال رسوم و باور های مذهبی به منافع کسانی که آن را تولید و اداره می کنند در اختیار می گذارد
اما بوردیو (1978، 122 c:) مفهوم وبر از « منافع مذهبی » را « توضیح صرفاً ضعیفی » تلقی می کند چون این مفهوم دامنه منافع را به حدودی که « شرایط وجودی عاملان آن را تعیین می کند » محدود می سازد. در مقابل بوردیو تاکید می کند شکل و شرایط بیان منافع مذهبی - و به طور کلی تر منافع نمادین - را عرضه مذهب و کنش متخصصان دینی تعیین می کنند. معهذا اندیشه وبر به فرد اجازه می دهد نظامی از رسوم و باور های مذهبی به عنوان... بیان تغییر شکل یافته ای از راهبرد های دسته های متفاوتی از متخصصان بسازد که بر سر انحصار اداره کالای رستگاری و اداره طبقات مختلف علاقه مند به خدمات آنها، رقابت می کنند. (bourdieu 1991 a:4)
بوردیو با این استدلال که تمامی رسوم اساساً دارای « منافعی » به صورت مادی یا نمادین هستند، ایده منافع را بسط می دهد تا کالا های غیرمادی را شامل شود. او منطق محاسبه اقتصادی را بدون تفاوت قائل شدن میان همه کالا های مادی و نمادینی که خود را کمیاب و سزاوار طلب شدن در یک شکل بندی اجتماعی خاص ارائه می کنند، تعمیم می دهد. (178 : 1977) بوردیو می خواهد یک نظریه عمومی اقتصاد رسوم بنا کند تا « همه رسومی » را که هدفشان حداکثرسازی سود نمادین یا مادی است تحلیل کند. (1990 b:209) برنامه پژوهشی پیشنهادی او آنچه را که به طور سنتی اشکال اقتصادی (مادی یا دارای منافع) و غیراقتصادی (نمادین و بدون منافع) کنش و اهداف می دانند یکی می کند. بنابراین نفع نمادین و نفع مادی همچون دو شکل عینی برابر از تفع تلقی می شوند. بازیگران منافع نمادین را به انداره منافع مادی دنبال و در شرایط خاص یکی را با دیگری مبادله می کنند.
اینکه وبر نظریه منافع را از منافع مادی به کالای آرمانی تسری نمی دهد، ولی تمایزات تحلیلی را برای انواع مختلف رفتار حفظ می کند. وبر (339، 25-24 :1978) از نظر تحلیلی انواع کنش ها را به این صورت از همدیگر تمایز می سازد: « عقلانی- ابزاری » ، « ارزشی - عقلانی » « عاطفی » و « سنتی». وبر هر کنش ابزاری را کنش اقتصادی نمی داند. برای اینکه یک کنش، کنشی اقتصادی تلقی شود باید نیازی را که متکی بر منابع نسبتاً کمیاب و تعداد محدودی از کنش ها ست برآورده کند. در اثر بوردیو چنین تمایزاتی همگی ناپدید می شوند. به علاوه این ایده که کنش نفع محور است در دیدگاه بوردیو پیش فرض اساسی است و نه فرضیه ای برای آزمودن. اینکه آیا برخی رسوم ممکن است بیش از رسوم دیگر نفع طلب باشند یا نه، مد نظر بوردیو نیست.
بوردیو به رغم زبان اقتصادی، ماتریالیسم تعمیم یافته خود را کاملاً متمایز از اقتصاد گرایی می داند چرا که دیدگاه او فایده گرایی مادی را فقط به عنوان یکی از اشکال کلی تر تعقیب منافع می نگرد.


کاربر گرامی اجازه مشاهده کامل مطلب را ندارید.جهت مشاهده مطالب می بایست عضو سایت شوید و یا در صورتیکه قبلا عضو شده اید با نام کاربری خود به سایت وارد شوید
ورود / ثبت نام


ارسال محتوا به دوستان نظرات خود را در رازنامه ثبت کنید                به اشتراک گذاری محتوا در فیسبوک به اشتراک گذاری محتوا در گوگل پلاس به اشتراک گذاری محتوا در لینکدین به اشتراک گذاری محتوا در توی تر

مشخصات ثبت اطلاعات

مدیریت رازنامه

مدیریت رازنامه

تاریخ ثبت:
1387/10/15
بروزرسانی:
1388/12/08
آخرین مشاهده:
1396/07/01

نظرات و پیشنهادات


تازه های رازنامه

رازنامه در شبکه های اجتماعی
تمامی حقوق طراحی ,ساخت وعرضه متعلق به مشاوره رازنامه می باشد.
شرایط و مقررات استفاده از رازنامه . .